torsdag, januari 28, 2010

Den intressanta snön

Snö kan vara på olika sätt. Ibland är den jobbig, klafsig, ful och grå, och ibland är den snygg som på ett vykort. När den är så mycken som den är nu, då är den intressant.


Jag tycker det är fascinerande när pendeltågsstationen är täckt av djup snö. Folk går inte ett steg i onödan, utan följer de spår som finns, i den mån det finns några. Som på den här bilden, spåren leder fram till ställena där pendeltågsdörrarna öppnas och inte ett snedsteg mer. Det är lite Etch A Sketch över det hela.


Det här är Franz Berwald. Han levde mellan 1796 och 1868 . Nu hänger han på en pelare utanför mitt jobb. Det aktuella snöläget låter honom leka att han är någon annan än den han är. Men hans mun är metalliskt frusen, så han kan inte berätta för oss vem. Vi får gissa. En Ku Klux Klanmedlem? En stjärngosse? En påve? Kanske noskonen på en raket?

---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

10 kommentarer:

Ullah sa...

Han ser väldigt frusen ut. Och lite absurd med huvudet som sticker ut från väggen, om jag ser rätt.

Daniel sa...

Den där statyn får mig osökt att tänka på skräpfilmen Coneheads.
http://static.open.salon.com/files/coneheads1245765854.jpg

Ullah sa...

Ja! Eller Zippy the Pinhead.

http://en.wikipedia.org/wiki/Zippy_the_Pinhead

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah. Zippy ja, den minns jag från Epix, eller om det var Pox.

Geo: Såg inte filmen, men har för mig att den byggde på en sketch från SNL.

Matildas fikarum sa...

Jag tycker han ser ut som Calimero.

stationsvakt@gmail.com sa...

Matilda: Det kanske ÄR Calimero! Som gammal.

Ullah sa...

Stackars Berwald. Men han har i alla fall en egen hall.

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Tids nog byggs det nig en Ullahallen också. :-)

Anna sa...

Du måste se Coneheads Johnny. Det bara är så.

stationsvakt@gmail.com sa...

anna: "Geo" säger att det är en skräpfilm, men du rekommenderar den. Hmmm... jag får väl undersöka saken så småningom. Tills vidare står den här på schemat:
http://www.imdb.com/title/tt0084719/