tisdag, februari 09, 2010

Kringelikrokvägar mot Lena PH

En rätt vanlig grej är att jag finner mig sittandes - tittandes på skärmen - undrandes: "Hur fasen hamnade jag här?" Ja, hur hamnade jag på den här låten?



Nå, det är bara att backa i webbläsaren och se efter var det startade. Det visade sig att jag hade googlat på "Kasper", och hamnat på Wikipedia. Jag hoppade vidare till "Kasperdocka". Därefter övergick jag till engelska och fick lära mig att ett annat namn - ett bland massor på liknande figurer - är "Kasperle".

Därifrån tog jag det naturliga steget till "Punch and Judy", den traditionella engelska kasperteatern där "Punch" är kasperfiguren. "Punch" kommer tydligen från den italienska "Pulcinella". På den sidan läste jag: "Pulcinella is also the mascot of the Pulcinella Awards". Jag tryckte på "Mascot".

Långt ner på den sidan, under rubriken "See also" hittade jag en länk till "National emblem". Inne på den sidan hittade jag "Inanimate objects". Sveriges är "Three Crowns". Jag ville läsa om kronorna, så jag tryckte på den.

Det var faktiskt intressant att läsa om dessa kronor. När det kommer till design av dem gillar jag förresten flygvapnets bäst. Nå, även där fanns ett "See also", och under den rubriken fann jag: "Mother Svea". Jag insöp kunskapen som fanns att läsa där, och på slutet läste jag: "Famous Swedish singer Lena Philipsson wrote a song about her in the 80's, called Moder Swea."

"Undras hur den låter", tänkte jag och gick till YouTube för att höra efter. Och det var så det gick till. Sedan kanske man kan fråga sig varför jag googlade på "Kasper" från första början, och svaret på det är följande: Jag har en bok liggandes bredvid mig.

Boken är från 1982, fast har ändå en skön 7o-talskänsla. Den innehåller många bilder och dess namn är: "Vi sätter upp en pjäs". Pjäsen de sätter upp är Strindbergs enaktare 'Kaspers fet-tisdag', och när jag läste den titeln fick jag för mig att ta reda på vem Kasper egentligen är.


---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: