Historia var för mig en ljusglimt i skolmörkret, religion med förresten. Det måste finnas några såna ljusglimtar under ens skolgång för att det inte ska bli för tråkigt. Jag gillade äldre historia, och med äldre menar jag tiden innan de sköt Gustav den tredje ... typ. Efter det inträdde tråktiden, den vi fortfarande lever i. Nu läser jag att läroplanen för grundskolan arbetas om:
Romare, vikingar och korsfarare tycks också åka ut med huvudet före. Istället ska det bli mer industrialism och 1900-tal.
Tvi! Jag tror jag spyr alltså. Inte för min egen del, men för stackarna som missar att lära sig om "romare, vikingar och korsfarare" och istället får läsa om grådaskiga växelbruk inom jordbruket, socialdemokratins historia och liknande diskbänksrealism.
---
Läs även andra bloggares åsikter om skola, historia
---
Update: Tydligen, ska historieundervisningen inte stympas, inte enligt Jan Björklund.
9 kommentarer:
Instämmer, fast inte om att modern historia är tråkig (det finns ju massor av mer saker än diskbänksrealism som händer under 1800talet, inte minst massor av upptäckter och äventyr!), utan mer om att man självklart absolut inte ska låta bli att undervisa i skeden bara för att de hände för länge sen. Folk som är okunniga i historia brukar tro att det räcker med att man kan vad som händer nu.
Att inte lära sig någom om den tid som passerat och många gånger är anledningen till att mycket ser ut som det gör i vår värld är en MYCKET viktig del i vår historia.Kanske därför som så många som nu missat detta begår samma misstag om och om igen.Roman History (Agora) är t ex ännu en historielektion om vad som hände den där gången när Rom som det stora rike det en gång var såg solen gå upp en sista gång.
Alea iacta est anno domini IIIXCI.Consummatum est.Cui bono?.
Tempora mutantur nos et mutamur in illis.
Jag tror jag lyckades sova mig igenom allt religiöst nonsens och historia i plugget. Idag tycker jag det verkar som om de flesta elever har noll koll på modern historia.
vad är diskbänksrealism?
är det johnny som inte orkar diska!
Geo: Antagligen har det hänt spännande grejor på 18-1900-talet, typ upptäcksresanden och sånt. Men tyvärr tror jag skolan försöker tona ner sån enskilda hjältedåd, och gör dem trista.
Anonym: Den filmen har jag tänkt se men glömt att den fanns. Tack för påminnelsen.
Steffe: Antagligen noll koll på både klassisk OCH modern historia, tror jag.
anonym: Jag diskar inte gärna nä. :-)
Det är väl en bra anpassning till den nya tiden att skrota några århundraden, eller årtusenden. Vi har ju i alla fall inte lärt oss av historien.
Man borde egentligen skrota ännu mer i den undervisningen. Man tar liksom bort ett år för varje år som går varefter som folk dör av hög ålder.
Om nu folk lever tills de blir 80 börjar så undervisning från 1930 och framåt. Nästa år börjar man från 1931 och skrotar det före osv. Då kommer ju alla som lever känna att historien handlar om deras liv.
Fast om man är 79 år går man inte i skolan så man borde egentligen klippa all undervisning av det som hände före 1991 i år redan. För då täcker vi alla som går i skolan och de kommer känna att allt handlar om deras liv.
Finns väl några som är äldre då på Komvux men de kan väl få någon form av individuell stödundervisning.
Urban: Det där låter ju som nåt du borde skicka till till exempel Newsmill. :-)
Efter att ha läst en del på Newsmills så ser jag att min blogg håller i stort samma seriositet och saklighet som en del inlägg där så jag publicerade det hos mig istället
http://www.gester.se/politik/infor-individuell-historieundervisning-istallet/
Urban: Faktiskt, hade jag läst den bloggposten på Newsmill hade jag inte blitt ett dugg förvånad.
Skicka en kommentar