torsdag, mars 18, 2010

Det är ju tradition

Inte alla spanjorer gillar tjurfäktning, utan det finns ett stort motstånd mot "sporten" även på plats. Det fick jag lära mig från en video på Expressens hemsida, som handlade om en nakenprotest. Naket och ny kunskap på samma gång. Nå, här här ett skärmklipp från videon.

En kärring.

"Alltid funnits", säger hon. Kan det stämma? Tja, den kan nog funnits där i Spanien, och i länderna runt omkring, ända sedan romarrikets dagar. Fast dess exakta historia är svår att bestämma. Vissa hävdar att tjurfäkningen härrör från det romerska utövandet av den från Persien övertagna Mithraskulten. Andra anser att ett tillfälligt gladiatorspelsförbud, signerat Claudius, gjorde att man började köra tjurfäktningar som substitut istället, och att det blev tradition.

Hur det nu var med den saken så håller jag med henne om att gamla traditioner inte bör glömmas bort, särskilt inte så gamla som denna. Men tradition är ingen ursäkt för djurplågeri, så jag föreslår att man behåller traditionen, men förändrar/utvecklar den.

Jag föreslår att kärringar som hon ska agera tjurar i fortsättningen. Men jag är inte så grym att jag tycker att hon ska slaktas, utan jag föreslår: Tasers. De kan vara monterade framtill på picadorernas spjut och på matadorens svärd. Men jag säger som tanten på skärmklippet:
"Alla är fria att tycka vad de vill ..".
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag diggar helt klart den idén. Det hade varit underhållning. :D

stationsvakt@gmail.com sa...

steehle: Hehe, ja faktiskt. När jag skrev såg jag det framför mig - och log. :-D