tisdag, mars 16, 2010

Svårt att inte bara avbilda

Man ser något som framkallar en känsla. Man fotar detta något och tror att fotot kommer att förmedla känslan till dem som betraktar det. Det funkar naturligtvis inte.

Det kommer an (ett eller två n?) på fotografen och på kameran han använder. En riktigt bra fotograf med en finfin kamera kanske kommer nära till att kunna förmedla en känsla genom en bild, men jag tror det fordras något mer.



Exakt vad är svårt att säga. En riktigt bra fotograf med en riktigt bra kamera kan däremot fånga in vad han s e r, och förmedla detta på ett exakt vis. Men det där sista, som sagt, den där känslan, den är svårfångad.

Det kanske handlar om konstnärlighet. Eller så handlar det om tur. Jag vet inte. Nå, vi som inte är jättebra fotografer med jättebra kameror får istället förklara våra foton. Som bilden här ovan. Den känsla jag ville fånga i flykten och dela med mig av var känslan av tidig vinter. På nåt vis tyckte jag att ljuset kändes så. Och luften och skuggorna. Och temperaturen. Svårfångat, som sagt.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 kommentarer:

Magnus sa...

Jag tycker också att kraftledningar, broar, mindre fabriker och andra "industrilandskap"-grejor mot solnedgångshimmel eller i natten är visuellt spännnande. De smälter in i aldnsapet mn förändrar det, mötet mellan färger och former är också coolt. Det är likadant med bilder på tåg i ett sommarlandskap. Har alltid tyckt så, men det är svårt att förmedla i bild. En "riktig fotoartist" jobbar nog mera med perspektivet och skiftar kanske också satureringen av färgerna i olika delar av bilden.

Har du sett Gunilla Kinns post om tiltshifting och de märkligt drömlika effekter det framkallar? Läsvärd blogg nästan jämt, gunillasdagbok.blogspot.com (och jag kommenterade där också)

Anonym sa...

Tidig vinter... mja, det är ju bara tidig vår som får snödrivor att fragmentera sig så där. Men bilden är fin fin som den är, utan ord och förklaringar.

Anonym sa...

Ett n.
/A

stationsvakt@gmail.com sa...

Magnus: Tack. Jag ska kolla in den bloggen.

pq: Det var det som var det lustiga. Trots sandsmutsiga senvintersnöhögar och sånt var känslan ändå förvinter.

/A: Danke.

Bengt sa...

http://photoandpictures.com/2010/03/telling-more-with-void-and-with-objects-in-your-photo/

stationsvakt@gmail.com sa...

bengt. Intressant, som vanligt.