onsdag, april 07, 2010

Diorama, ett sånt borde jag göra

"Diorama eller tittskåp (av Grek. dioran, se igenom) är ett arrangemang med föremål i förgrunden och en fond, målad och kombinerad med förgrunden på ett sådant sätt att de ger en perspektivisk helhetsbild." Wikipedia

Svenska Dagbladet Recenserar utställningen Fredssoldater. Den pågår just nu på Armémuseum. Utställningen får bra kritik, men med brasklappen att vaxdockorna i diaramorna känns som "groteska och olustiga karikatyrer". Tja ...

Jag blir istället inspirerad när jag ser bilden i SvD, inspirerad att göra ett eget diorama. Fan vet, jag kanske gör det nån gång, det vore ett roligt fotoprojekt om inte annat. Ett typiskt projekt för långa och sysslolösa sommardagar. Tills vidare får jag njuta av bilderna på Wikipedia.


---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

Mikey sa...

förstår inte alls vad tanten gnäller om? vilket hon inte specificerar heller så konstigt vore väl annat, diaromorna fyller henne med obehag skriver hon.... jaha utveckla?

stationsvakt@gmail.com sa...

Mikey: Skulle tro att hon tyckte det såg ut som kolonialfasoner typ.