onsdag, april 14, 2010

Igenkänningsbilder

När jag såg denna annons för resor kom jag direkt att tänka på KB-skivan Aerial. Det handlade inte riktigt om "lika som bär" här, men det var åt det hållet. Antagligen var likheten en ren tillfällighet, men jag kom att fundera över det här med skapande av annonser och reklam i största allmänhet. Kan det vara så att vissa reklambilders färg/form-komposition ibland är medveten och skapad efter positiva förebilder? Att man på ett pavlovskt vis förväntas reagera på dem.

Jag menar inte pastischer på kända bilder nu, utan mer subtilt än så - som kanske bilden i exemplet här ovan. Ingen aning, men så skulle jag nog arbeta om jag höll på med reklam.
---
Läs även andra bloggares åsikter om ,

6 kommentarer:

PaljettenQ sa...

Varje man är en ö

Johnny sa...

pq: Vad är varje kvinna då?

paljettenq sa...

Citatet syftar förhoppningsvis på man, som i mänskligheten (dvs kvinnorna inkluderas i liknelsen)
Men frågan är ju intressant.

Johnny sa...

pq: Det kanske är så att männen är öar, och att kvinnorna är allt annat som männen är öar i.

Magnus sa...

Män är djur, i detta fall valrossar. I alla fall enligt Rox-Irene

Johnny sa...

Magnus: Sämre djur kan man va.