När jag såg denna annons för resor kom jag direkt att tänka på KB-skivan Aerial. Det handlade inte riktigt om "lika som bär" här, men det var åt det hållet. Antagligen var likheten en ren tillfällighet, men jag kom att fundera över det här med skapande av annonser och reklam i största allmänhet. Kan det vara så att vissa reklambilders färg/form-komposition ibland är medveten och skapad efter positiva förebilder? Att man på ett pavlovskt vis förväntas reagera på dem.
Jag menar inte pastischer på kända bilder nu, utan mer subtilt än så - som kanske bilden i exemplet här ovan. Ingen aning, men så skulle jag nog arbeta om jag höll på med reklam.
---
Läs även andra bloggares åsikter om reklam, annonser
6 kommentarer:
Varje man är en ö
pq: Vad är varje kvinna då?
Citatet syftar förhoppningsvis på man, som i mänskligheten (dvs kvinnorna inkluderas i liknelsen)
Men frågan är ju intressant.
pq: Det kanske är så att männen är öar, och att kvinnorna är allt annat som männen är öar i.
Män är djur, i detta fall valrossar. I alla fall enligt Rox-Irene
Magnus: Sämre djur kan man va.
Skicka en kommentar