fredag, april 02, 2010

Redan myror

Trots huvudvärk tog jag mig ut på en förmiddagspromenad. Det är lätt gjort annars, att man skippar motionen och tar små krämpor och värkar som förevändning. Vid en dikeskant såg jag resterna av en myrstack.

Den såg övergiven ut och en stor gren och en stor planka var instucken i'n. Jag gick fram för att befria stacken från dessa saker, för jag tänkte att kanske kunde den få en nystart ändå. Men väl framme såg jag att det redan var aktivitet där.



Bara andra april och redan full fart i stacken. Snön är inte ens borta, tänkte jag, och redan håller de på att bygga. Fantastiskt. När jag tänkte på saken så behövde stacken inte befrias från plankan och grenen, för med den här hastigheten skulle stacken snart sluka dessa.

Jag böjde mig fram för att filma. Det var då jag hörde't - musik. Det var arbetsmyrornas högfrekventa variant av negro spiritual jag hörde, den så kallade myro spiritualen. Ganska vackert, när man väl blivit van.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: