fredag, april 30, 2010

Valborg: Hulingar och Demoner

Ett klipp från Metro. Ett mindre stavfel. Hjuling råkade bli huling. Det låter trolskt på nåt vis.



En huling, det låter som en oformlig, klunsig figur som kan dyka upp framför en i skogen. Det skymmer. Man går på en skogsstig och hör ett prassel bredvid sig. Och därinne bland träden, bakom en gammal stubbe, står den och hukar. Den ser på dig med luguber blick, och du tänker: Puh! En liten huling bara. Tur att det inte var en tvåhuling, då hade jag varit riktigt illa ute.



Ikväll är det Valborg. För mig har just Valborg aldrig känts studentskt och körsångigt, utan trolskt - på hulingvis, kan man säga. Valborg går tillbaks långt före sjuhundratalshelgonet Walpurga. Troligen har vi firat in våren sedan hedenhös, på ett eller annat vis.
Historically Walpurgisnacht is derived from various pagan spring customs. Bonfires were built to keep away the dead and chaotic spirits that were then widely believed to walk among the living. This is followed by the return of light and the sun as celebrated during May Day. (Wikipedia)
Vilka är dessa "chaotic spirits" man ska mota med elden? Fan vet, men de skulle kunna vara släkt med hulingarna, eller åtminstone de snäppet mer kaotiska tvåhulingarna. Nå, den som (över)lever (mötet med en sån) får se. Och se här, en elddemon.



Jag tog den bilden Valborg år 2008, och naturligtvis har jag fyllt i konturerna av den. Elddemoner är ganska lätta att se i majbrasorna. Okej, de är inte lika övertydliga som demonen i "Night of the Demon", men ändå ganska lätta att se. Och lättast blir det om man fotar elden.

Så jag vill uppmana dig som läser detta, att fota elden ikväll. Jag lovar att när du går igenom bilderna efteråt så kommer du se minst en sån demon. Och det är så man binder dem, genom att se dem. De som förblir osedda lever vidare och förpestar tillvaron ett år till, och det är därför jag uppmanar till fotografi. Trevlig Valborg.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

BGAN sa...

Trodde det hette Tvehuling.

stationsvakt@gmail.com sa...

BGAN: Just den är släkt med den hawaiianska varianten, den så kallade hula hulingen.