fredag, augusti 27, 2010

Fotobusta

"Italy has their own style of collage posters, called fotobustas, of which many variations are produced for each film."

Ovanstående, som jag läste här, intresserade mig eftersom jag gillar både collage, filmaffischer och förresten ofta italienska grejer över huvud taget, och en kombination av dessa storheter lät ju som nåt man skulle vilja läsa mer om. Men tyvärr, på Wikipedia hittade jag inget. Varken på italienska, svenska eller på engelska wikipedia hittade jag nåt.



Synd, för nätet ska ju funka som så att just jag hittar det jag letar efter och fyller mina kunskapsluckor. På googles bildsökning blev det förstås ett gäng resultat, och naturligtvis på flickr, men fakta kring själva ordet och dess betydelse hittar jag inget om. Nån som har koll?
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer:

Daniel sa...

Jag tror att busta åsyftar affisch bara. Och foto.. ja foto.

Men jag är inte 100.

stationsvakt@gmail.com sa...

Daniel: Jag testade ordet på google translate: "Lobby cards".

Daniel sa...

Lobby cards... Det kan man med viss ansträngning få till att vara affischer :D

stationsvakt@gmail.com sa...

Daniel: Tja .. italienare är ju ganska små.