fredag, september 17, 2010

Äppelvinet del 3

Igår kväll: Ettusenett, ettusentvå, ettusentre, ettusenfyra, ettusenfem, ettusensex, ettusensju, pluuurp!
Imorse: Ettusenett, ettusentvå, ettusentre, ettusenfyra, ettusenfem, ettusensex, ettusensju, pluuurp!

Varje kväll ställer jag in vindunken i lilla badrummet, för det går inte att sova med pluuurpandet, och varje morgon tar jag in vinet i mitt rum igen, för det är rätt varmt där. Och vinet bubblar på i fin takt.

Jag skakar - eller snarare roterar jag igång en virvel - vinet ett par gånger om dan. Det bubblar till lite extra då, men när det har lugnat sig återgår det till det jag beskrev här ovan - ett sjusekundersintervall. Om detta är bra eller dåligt, normalt eller onormalt, typ en vecka efter igångsättandet, vet jag inte, men så är det i alla fall. Jag vet att man inte ska ta bort locket och så, åtminstone har jag hört att man inte ska det, men jag gjorde det ändå: vinet hade gått från rosérött till gulaktigt. Undras vilken färg själva slutresultatet får.

Äppelvinet 1. Äppelvinet 2.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, jag hoppas att det inte går som när mitt ex arbetade i en sthlms-förort där grannarna hade gått ihop om en hembränningsapparat i ett badrum.

Det ville sig inte bättre än att hela härligheten exploderade och ovanvåningen på huset liksom försköts!

Jag minns att exet berättade att det efter detta var en VÄLDIG grannsämja ..., många frivilliga som hjälpte till vid återuppbyggandet .-)

Good luck!

stationsvakt@gmail.com sa...

Elisabet: Om jag tog bort snorkeln upptill och täppte till hålet, samt gaffatejpade fast locket, då kanske det kunde bli nån slags gasexplosion. :)

Leszek Bonikowski sa...

Har jag missat det helt, men vad händer med vinet? Ska det lagras flera veckor? Ingen quick-fix med andra ord?

stationsvakt@gmail.com sa...

Lesz: 6-8 veckor typ, har jag hört.