söndag, september 19, 2010

"The Fantasy of The Deer Warrior"

"The Fantasy of The Deer Warrior" är en film från Taiwan, gjord 1961. Den verkar handla om att skogens glada djur blir attackerade av ett gäng vargar. Eftersom det inte fanns nån teknik för 3D-animering år 1961 spelas djuren av människor - människor som förresten sjunger handlingen framåt.

Med tanke på min i övrigt väldigt avancerade och högklassiga filmsmak borde en film som denna inte vara något för mig, men jag tycks av okänd anledning ha en svaghet för just sånt här och liknande. Till exempel är Beatrix Potters balettdansande djur en gammal favorit. Däremot - för att vara lite motsägelsefull - spydde jag verkligen på musikalen CATS. Nå, här är ett par klipp från "The Fantasy of The Deer Warrior".



Trevligt och mysigt, eller hur. Vem skulle kunna harmas i sitt innersta* efter att ha sett detta? Ingen, tror jag. I alla fall märker jag att jag ler när jag ser't. Tänk den här filmen restaurerad och varför inte kolorerad, och med ljudet remastrat, det vore nåt.

*(Kände du igen travestin? Lyssna på Tage Danielsson, 1.57 sekunder in).
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , /Helt och hållet via

Inga kommentarer: