fredag, oktober 08, 2010

Ännu en timme

Jag har tänkt på en sak angående mitt myckna plåtande, och det är att allt jag plåtar gör jag för det mesta inom en timmes tid. Är jag ledig plåtar jag mig fram längs vägen på min entimmespromenad, och är jag på jobbet gör jag likadant, fast på min entimmes lunchrast.

Det är sällan bilder får ligga i kameran och jäsa, utan jag tömmer för det mesta kameran efter varenda entimmessejour. Man kan fundera över det där med folks fotovanor, och hur det påverkar bilderna som tas. Mina tas aldrig med någon eftertanke i bakgrunden utan är alltid spontana infall. Och här är dagens exempel på sådana.


Den här korvkiosken, den är anskrämlig och vacker på samma gång.


En hög med armeringsjärn. Bilden jag får i hjärnan när jag tittar på dem är bilden av full fart in i hyperspace.


Nere vid vattenbrynet bakom Gröna Lund råder förfall och entropi. Men det är ett fint förfall, innehållandes gamla kedjor ...


... och sånt.


Det är en sen algblomning i år. Farligt för hundar sägs det. Men vi som ändå inte tänker bada i det ...


... kan ändå uppskatta snyggheten; det ser ju lite ut som marmor.


Hur ofta lyfter man blicken mot skyn på väg in på Gröna Lund? Ingen aning, jag har nog inte gjort det någonsin, för den här porten var ny för mig. Antagligen har den stått där i evinnerliga tider.


Härinne har jag discodansat, kanske till låtar som Ghost Busters och Hip to be Square. Men de enda som dansar där nu är spöken.


Och skulle de bli nödiga av allt dansande har de en toalett utanför, en spöktoalett.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , / dn om algerna

11 kommentarer:

Susanne sa...

Jag tycker dina bilder bara blir bättre och bättre. Är det för att du tar dem så snabbt? :)

stationsvakt@gmail.com sa...

Susanne: Tack. Om de är bra kan jag nog tacka programmet http://www.picnik.com/ tror jag, för mina bilder behöver oftast fräschas till innan jag kan lägga upp dem.

Lotten Bergman sa...

Vänta, stopp och hallå! Var är det gamla discot med den jättecoola utetoan mitt bland vackra höstlöv? Jag vill veta mer, jättemycket mer!

Dessutom är det ju sanslöst fina bilder.

stationsvakt@gmail.com sa...

Lotten: Tack. Här är discot:
http://kartor.eniro.se/m/IPGKP

Lotten Bergman sa...

Mäh, dina bilder var vackrare!

(Obegripligt att jag inte har lagt märke till det där själv. Måste börja titta upp istället för att skrajset stirra på fötterna som bara vrickar sig ner i väghål.)

Lotten Bergman sa...

Shit! Måste bara tala om att min WV i detta nu är broster! (1971)

stationsvakt@gmail.com sa...

Lotten: Broster, Broster! :D

Stefan Jansson sa...

Discot kommer jag ihåg. Spontanfotografering är kul och du är ju helt klart bra på det.

stationsvakt@gmail.com sa...

Steffe: Verkar som att många bloggare har varit där. Undras om det hände att det var många där samtidigt nån gång. Det kanske var en riktig bloggträff utan att nån hade börjat blogga eller kände varandra.

Anonym sa...

Här är riktig kultur och dokumentation av vår historia och dagliga liv.

Du borde söka några EU-miljoner och fota på heltid :)

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Tack, det var snällt sagt. :)