torsdag, oktober 21, 2010

En gammal dörr

Det pågår utgrävningar i Zürich, och som vanligt när det kommer till sådana har man fått avbryta byggen och sånt för att bereda plats åt arkeologerna. Bland annat har byggandet/ombyggnaden av ett parkeringsgarage under Parkhaus Opéra fått skjutas upp. Det är nämligen så att marken där är gammal sjöbotten, och förhållandena är tydligen så bra att en jäkla massa grejor - bland annat av trä - har bevarats riktigt finfint. Spana in den här dörren.



Fin dörr va? Tja, en dörr är ju en dörr väl. Hur gammal är den - 200 år? Va, äldre än så? Är den kanske från 1600-talet då, som Vasaskeppet? Va?!, det kan väl inte vara möjligt? Hur gammal är den sade du? Det var som fan.

Dörren är 5000 år gammal! Fan, dörrarna i min lägenhet är från 70-80talet, och de håller redan på att paja. Läs mer om vad man har hittat i Zürich - här.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
stationsvakt@gmail.com sa...

Jag tog - mot min vana - bort din kommentar, kraxpelax. Den var alldeles för lång och ovidkommande för ämnet. Sorry.

Elisabet. sa...

Jag fattar bara inte hur du hittar allting ...?

Och vilken bra och informativ sida man hamnade på!

stationsvakt@gmail.com sa...

Elisabet: jag prenumererar på en del arkeologisidor.

Margareta Lundgren sa...

Tack för en riktigt spännande länk!

stationsvakt@gmail.com sa...

Margareta: Vad bra. :)