tisdag, oktober 05, 2010

Luckan därfram

Jimmie Åkesson dök upp i folkdräkt idag. "Det är ju en högtid i dag och jag ska träffa kungen och då vill jag visa respekt", sa han. Man kan säga att han gjorde en Filippa. Även hon - Filippa Reinfeldt alltså - klädde upp sig i folkdräkt häromsistens, i samband med kunganärvaro.

Jag gillar byxorna som verkar ingå i folkdräkterna. För några dagar sedan var jag på Nordiska museet, och där fanns bland annat en utställning som handlade om hur män och kvinnor har klätt sig genom seklerna.

På utställningen kunde man se de typiska 1700-talsbyxorna. Det som verkar vara typiskt med dem, och även med folkdräktsbyxorna, är luckan på framsidan. Antagligen är det inte lika praktiskt som gylf med knappar eller blixtlås, men i mitt tycke är luckan snyggare.

Relaterat: Den här bloggen är kul och intressant att följa.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , / Retorikbloggen, ab, ab, svd

Inga kommentarer: