måndag, november 01, 2010

För tusen år sedan därframme

Nästan alltid när jag är ute och går, och särskilt då när det inte är så många människor synliga omkring mig, brukar jag fundera över, och fantisera om, hur stället jag för tillfället befinner mig på såg ut innan det bebyggdes.

Ta vyn på bilden här, till exempel, tänk den för tusen år sedan. Styrmansgatan, som jag stod på när jag tog bilden, fanns inte då, men vem vet - kanske där fanns en stig. Stigen skulle i så fall leda fram till ett bergskrön därframme.



Det är fortfarande ett krön, men nu ett backkrön. Backen leder ner till Nybroviken, och tvärs över vattnet syns Kastellholmen, eller om det kanske är söders höjder. För tusen år sedan var det nog bara skog på bägge sidorna om vattnet.

Men om man förflyttade sig tusen år tillbaks och stod på samma ställe, då bör man ha sett ungefär samma sak som jag nu såg mellan husen i horisonten, fast minus tornet därborta då. Ja så brukar jag tänka.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer:

Mira sa...

E're inte vattentornet på Mosebacke?

Miss Gillette sa...

Men hur apasnyggt kan det bli?

Anna sa...

Precis så där tänker jag också. Jag skrev en novell en gång om hur en kvinna stod på en kulle i Stockholm medan tiden började gå baklänges runt henne.

stationsvakt@gmail.com sa...

Mira: Kan vara. Jo, det stämmer nog. Och under där nere vid vattnet ligger fotografiska, typ.

Miss Gilette: Tack. Det blev på nåt vis lite 70tals-ljus i bilden, antagligen för att jag kompenserade för motljuset.

Anna: Tänk att ha resurser att filma en sån novell.