tisdag, januari 11, 2011

Oxveckorna

Ordet "oxveckorna" har börjat dyka upp mer och mer på sistone. Jag tycker det är störande att vissa ord liksom blir tillfälliga modeord. Förra året vid den här tiden kanske ordet nämndes någon gång, men inte alls lika ofta som i år.



Det är ju såklart inget att störa sig på egentligen. Ändå gör jag det. Det är som att när de (tidningar och tv och radio) hör någon av sina konkurrenter/kollegor använda ett för dem okänt ord så skyndar de sig att använda det själva, för att det ska verka som att det ordet - "oxveckorna" i det här fallet - har de kunnat och kört med sedan länge.

Fast äsch, jag kanske bara är morgonsur, och dessutom har vi ju det här med oxveckorna nu. Det är tungrott.

Dagen, NT, Aftonbladet, HD, SvD, DN, SR, SVT

12 kommentarer:

Elisabet. sa...

Det värsta var att själv har jag aldrig hört det uttrycket ,-)

Men jag håller med.

Åååågustpriset är också ett sånt ord.

stationsvakt@gmail.com sa...

Elisabet: Vem vet, makthavarna (media och dom) kanske då och då hittar på ord som de tycker låter ålderdomligt fina, och sedan smugglar de in dessa ord i ordböckerna i efterhand.

Anonym sa...

'tungrott' var ordet som kom till mig men även ordet 'manstyrka' - och även uttrycket 'att ro hem något'...

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Tungrott och "ro hem" känner jag igen, men inte ordet manstyrka.

Elisabet. sa...

Men det är inte bara påhittade ord, utan även ord som plötsligt tar över helt och hållet.

Numera säger ingen "människa", nej, nu är alla individer.

Och allt är transparent.

Miss Gillette sa...

Oxveckor? Bull, säger jag. ;-) (Läs: nyhetstorka, i det här fallet.)

stationsvakt@gmail.com sa...

Elisabet: Usch, du har rätt. Egentligen borde man gräva fram nåt eget gammalt ord - att kontra med.

stationsvakt@gmail.com sa...

Miss: Undras om en oxvecka kan delas upp i sju kalvar. Och undras om i så fall en sådan kalvdag kan delas upp i 24 kotletter. Undras om en kalvkotlett (=timme) kan delas upp i 60 tuggor. :)

Miss Gillette sa...

johnny: Skuttet från oxe --> sju kalvar är lite ystert kanske, men i övrigt gillar jag tankegången och tror att du har en spaning där. :-) Nu ska jag tugga i mig lite jobb -- men att det skulle smaka kalvkotlett är väl nåt jag bara kan hoppas på.

stationsvakt@gmail.com sa...

Miss: Jag har en kotletts rast framåt eftermiddagen, men innan dess ägnar jag några tuggor till en kopp kaffe.

Anonym sa...

Johnny! - det kanske krävs en mans styrka för att verkligen kunna ro hem något - ('man power' förekommer visst i sammanhang som att hyra ut personal)... (hoppas ingen associerar mitt användande av ordet 'oxå' med 'oxe' - det är bara av bekvämlighetsskäl inget annat...)

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: 'oxå' med 'oxe' - du är ganska kvick med ord. :)