söndag, februari 27, 2011

Det var ett tag sen ....

Var iväg till optikern idag. Dags att göra slag i saken, tänkte jag. Det fanns tyvärr ingen drop in-tid en sen söndagseftermiddag, men antagligen såg jag så bedrövad och bortkommen ut pga det beskedet att de squeezade in mig ändå.

- Finns du i registret här? Du kanske har ett någorlunda färskt syntest.
- Jupp, jag köpte glasögon här senast, fast då hette ni Blic.
- Det var ju ett dag sedan.
- Var det? Känns som igår. Nå, syntestet kanske inte är så färskt, för sist när jag var här skaffade jag glasögon akut (dotterns armbåge hade råkat krossa de förra), och då körde jag med ett syntest som redan låg i registret.
- Man bör nog göra ett syntest varje gång man skaffar glasögon.
- Jo jag vet, men det var som sagt en akutgrej.
- När var det här?
- Det var ..... det var ett tag sedan.
- Vänta, jag kollar .... 2005.
- Ojdå, sedär.
- Och ditt senaste syntest var ...... 1999.
- Hoppsan!

Synen hade inte ändrat sig alltför mycket. Bara normala åldersförändringar, såna som gör att man gärna lyfter på brillorna när man läser en pocketbok. I vilket fall så beställde jag ett par plastbågade varianter, lite åt Clark Kent-hållet tror jag.

Metallbågar, såna jag har nu, har jag tröttnat lite på, och de har inte varit sköna i kylan. Så om en till två veckor har jag de nya. Och jag är inte orolig över hur jag kommer att se ut i dem, eftersom detta lyder under Lagen om Johnnys utseende: vad som helst är en förbättring.

Inga kommentarer: