onsdag, februari 09, 2011

Hip To Be Square



Likt häromdan plåtade jag kvadratiskt på rasten idag. Som jag nämnde då är ju begränsningar av godo, åtminstone för mig och åtminstone för det mesta.


Min nuvarande kamera kan ställas in på storleksförhållandet 1:1 - kvadratformat - men min förra kunde det inte, och det fick gå bra ändå. Finns det då några andra begränsningar, förutom kvadratgrejen, som man kan ställa upp för sig för att på det viset boosta kreativiteten lite grand? Säkert. Säkert massor. En sak jag spontant kommer på just nu är att man håller ena ögat slutet när man plåtar, alltså såsom man gjorde förr när man siktade i en sökare, men nu istället när man sikar in sig på motivet via en display. Det borde funka som en intressant begränsning.

16 kommentarer:

Mira sa...

:) Sjysst ljus! Eller hur det stavas...

Anna sa...

"Syndare" är en fantastisk bild. Du är ett snille, så det så.

Nissepetter sa...

Dina gatubilder blir ofta väldigt bra tycker jag.

En begränsning är att tejpa objektivet så att det blir fast så att man inte kan zooma (fuska :)).

Det finns något som heter Dogma 07 som i stort går ut på att begränsa sig. Kolla upp det om du hittar det på nätet.

Game Girl sa...

kom på pusskalas på alla hjärtans dag, från 18 år...

http://thegamegirl.blogg.se/2011/february/stockholms-stora-pusskalas.html

stationsvakt@gmail.com sa...

Mira: 7st? :)

Anna: Åh! :) Hoppas få se dina efter-kursen-bilder snart.

Nissepetter: Hm, ja en zoomare är man ju. Å andra sidan är zoomen på min kamera inte så stark. Ska kolla upp Dogma 07.

Game Girl: Jag hoppar. :)

Anna sa...

Några efter-kursen-bilder har jag inte hunnit ta ännu, just nu är det bara jobb jobb jobb. Här är under-kursen-bilderna, men de har du sett redan tror jag.

Anna sa...

"dem" menar jag #¤%*

stationsvakt@gmail.com sa...

Anna: Ja dem hade jag sett. Jag gillar skuggan på trappen-bilden. Jag tänker att den är kvinnans över-jag.

Anna sa...

Ja det var nåt freudianskt över den där trappan :)

stationsvakt@gmail.com sa...

Anna: Man skulle ju, kom jag på nu, kunna kombinera en gatufotopromenad med bloggfika nån gång framåt våren.

Anna sa...

Strålande idé. Bloggfika var länge sen, för min del iallafall.

Vi märkte på kursen att man blev mycket modigare av att vara två. Däremot tyckte de som gick tre eller fler att de var för många: de blev som en fotograferande ångvält.

Så man kanske ska gå ensam eller två och två till bloggfikan? ELLER - nu fick jag kanske en snilleblixt - man kanske kan gå flera tillsammans och kollektivplåta? Alla tar bilder på samma person (eller sak) och så kan man jämföra dem sen.

stationsvakt@gmail.com sa...

Anna: Bra idé, det är kul att jämföra. Fast vi väntar tills längre fram, tycker jag. Skönt väder ger skönt fotande.

Anna sa...

När vargavintern släppt sitt hårda vassa grepp.

stationsvakt@gmail.com sa...

Anna: Ja, i skrivande stund känns våren rätt avlägsen.

Elisabet. sa...

Vilka bilder du tar numera! Imponerande.

stationsvakt@gmail.com sa...

Elisabet: Tack. Det beror i så fall på miljön. Jag befinner mig ju mitt i stan. Däremot på ledigheterna - i Skogås - då blir det mest träd man kan plåta. :)