fredag, mars 11, 2011

Klotter under bron

Den 30:e juli 2010 lades en bild på Ågestabron upp på Wikipedia. Det finns nog inte mycket intressant att säga om denna bro, utom möjligen att ena brofästet är förankrat i Huddinge, medan det andra utgår från Stockholm. Inte mycket mer med det, förutom att jag var ute på isen häromdan och plåtade en bit av dess undersida. Intressant däremot är att dess pålar (eller vad man nu kallar de breda betongklumpar bron vilar på) är nerklottrade.

Bron ligger rätt naturfint till, så klottret är grymt fult i sammanhanget. Klottret tillkom nog inte sommaren 2010, utan säkert på vintern detta år, eller kanske till och med vintern innan. Det är opraktiskt att klottra från kanot eller kajak - man klottrar nog helst stående på is i såna här fall. Grejen var naturligtvis att klottret fortfarande fanns kvar häromdan.

Klottret lär väl inte försvinna bara för att jag sitter och gnäller i bloggen om det, men det verkar ju heller inte försvinna av några andra orsaker. Här har vi ett typiskt problem som har blivit större de senaste 20 åren, nämligen att kommunerna (om det är dem det handlar om i såna här fall) skiter i sina åtaganden. Klotter är förvisso bara en liten del av problemet, till exempel badstränder är ett annat; borttagandet av vass och påfyllandet av sand.

Är det pengar som fattas? Säkerligen inte. Som vanligt handlar det om prioritering. Troligen går en massa pengar åt till alla möjliga skitsaker som jag inte ens orkar tänka på. Om jag finge bestämma skulle klotter på ställen där det inte hör hemma (som om det hörde hemma någon stans, men jag tänker på naturnära ställen) tas bort lika kvick som på husfasader och liknande. Kan någon eller några vara vänliga att skärpa sig?!

Sådärja, jag kom nog ingen vart med det här. Men ibland är det skönt att skriva av sig.

Inga kommentarer: