söndag, april 03, 2011

Trosor utseenden och beteenden

Jag fann mig stående igår, väntandes ganska så länge i en affär medan mitt sällskap vred och vände och velade och så småningom handlade. Vad gör man då? Tja, man spankulerar ju bara omkring och tänker på saker och ting. Och om man har kameran med sig, ja då fotar man naturligtvis damunderkläder. Eller hur, det är ju det vanliga och helt normalt.

spets2spets1

Förresten, trosor, bh:ar och kalsonger, dessa räknas ju som underkläder, men gör strumpor det? Jag har aldrig funderat över den saken förut, men nu gjorde jag det. Nå, själv kommer jag inte på svaret, men jag gissar att strumpor varken räknas som underkläder eller vanliga kläder, utan spelar i en helt egen division.

strumpor

Sådärja, ovanstående bilder räcker väl, antar jag, för att etablera bilden av mig som en rätt så snuskig typ, och det är bara bra. Bara bra för att övergången till nästa ämne blir smidigare då. Jag råkade passera en Pocket Shop igår, och fick för mig att gå in. Jag hamnade framför några Charles Bukowski-böcker.

charles

Jag har läst ett par av hans böcker, men det var länge, länge sedan och jag minns i ärlighetens namn inte särskilt mycket. Däremot minns jag att jag tyckte att han såg så sunkig ut - frånstötande rentav - och att det på nåt vis kontaminerade läsupplevelsen.
Man vill ju gärna, åtminstone lite grand, kunna identifiera sig med huvudpersonen i det man läser, men i Bukowskis fall blev det att jag började känna mig som han såg ut – och det var ingen trevlig känsla.

charles2

Ja det var nåt sjaskigt och sunkigt över hur han och de runtomkring honom såg ut, något jag inte kunde låta bli att rynka på näsan åt. Men igår när jag stod där kom jag på mig själv med att inte längre tycka så.
Känslan var som den man kan få när man som vuxen provar på någon av sin barndoms hat-maträtter som man sedan barnsben alltid har undvikit; att man helt plötsligt tänker: “Fan, vad var det för fel på det här? Det var ju rätt hyfsat ju.”

gamla_stan

Och när jag tänkte vidare på den tanken kom jag på att så tycks jag känna för typ alla människors utseenden nu för tiden. Jag tittar in i min folksamling på flickr och konstaterar att det inte är utseenden jag har velat fota, utan beteenden; sätt att stå på, gå på. Människors allmänna hållning och deras sätt att gestikulera på och sånt.
Det är ju lite revolutionerande, men samtidigt lite sorgligt, att det tycks ha tagit mig sådan tid att börja tycka att alla människor ser helt okej ut. Det är kanske ett barnsligt drag det där att man noterar folks utseenden framför deras beteenden, ett drag som slipas bort med tiden – men långsammare hos en del.
Jag ska sluta nu. Jag borde kunna ägna en söndagsmorgon åt något bättre än att sitta och tycka och tänka banaliteter inför öppen ridå. Jag kanske borde ta en kaffe. Men innan jag gör det vill jag ägna en sista tanke åt folks beteenden. Jag tänker på kvinnan på bilden här under. Håller hon inte rullen på ett lite ovanligt vis? Jag själv, och jag antar de flesta andra också, skulle ju hålla den i en rakt ner hängande hand.

rulle

Jag tittar igen och kommer då på att här har ett av mina egna beteenden visat sig: beteendet att snabbt titta på en bild, bedöma/döma den, och sedan gå vidare. Tittar jag istället lite noggrannare så ser jag ju att hon håller så för att hon har en handväska hängande över samma arm. Denna väska skulle åka i backen om hon lät armen hänga. Så nu innehåller bilden bara människor som beter sig normalt.

11 kommentarer:

Amber sa...

Hmm, du skriver en del om damen med rullen i handen. Och normalt. Han som står i hörnet och urinerar, då? Undviker du med vilje att skriva om honom? Eller råkade han bara komma med?

Det är ju en tudelad bild - det vi diskuterar, hur man håller en rulle t ex, och det som försiggår bakom våra ryggar (och varför).

stationsvakt@gmail.com sa...

Amber: Det var han i hörnet jag plåtade - hur hon höll i rullen såg jag senare. Men det där tudelade i att hålla i en rulle, det var en bra spaning av dig. :)

Miss Gillette sa...

Nej, sluta inte tänka banaliteter inför öppen ridå! Det är synnerligen givande för oss andra också, förstår du.

stationsvakt@gmail.com sa...

Miss: Okejrå. :) Tack.

Anonym sa...

"Eller hur, det är ju det vanliga och helt normalt."

Ha ha ha....absolut! ;-)

Strumpor klassas nog inte som underkläder. Möjligen kvinnors nylonstrumpor?

Hasse

stationsvakt@gmail.com sa...

Hasse: Å andra sidan, sätter man en gammal tubsocka på snorren blir ju denna socka ett underplagg.

Anonym sa...

Ha ha ha.....sant, men vem gör det? ;-)

Hasse

stationsvakt@gmail.com sa...

Hasse: Man kunde ju göra det för den goda sakens skull - för glädjen i förvandlingen. Ungefär som när man tar nattvarden så förvandlas vinet till Jesus blod. På samma sätt förvandlas tubsockan till ett underplagg. Transcendes kallas det ... tror jag.

Miss Gillette sa...

johnny: Det är ju ett trosrelaterat inlägg det här, annars skulle man kanske tycka att språnget mellan Herren d.y. och en ru- förlåt: tubsocka är ganska ... våghalsigt.

Elisabet. sa...

Min pappa studerade alltid vårkatalogerna med stort intresse. Särskilt mittdelen med damunderkläder ,-)

På den tiden var det tecknade bilder och mamma loooog varmt när hon såg honom sitta där och studera nya "bysthållare".

Det är väl så det är.

När jag nu ser dina bilder, tänker jag osökt på den gamle mannen i filmen "Mitt liv som hund", han som ligger i sängen och ber pojken att läsa högt om korsetter och annat ,-)

Det där med rullen tänkte jag inte så mycket på.

stationsvakt@gmail.com sa...

Miss: Strump och tros-frågor är ju besläktade. :)

Elisabet: Det senaste avsnittet av Simma Lugnt Larry är förresten damunderklädes-relaterat. :) Ligger uppe ett par dar till.