onsdag, augusti 31, 2011

Huset som först fanns och sen inte fanns

Idag är det - åtminstone enligt mitt sätt att se på saken - sommarens sista dag. Den sista Augusti. Men det var höst i morse. Det var iofs en fin höstmorgon, solig och frisk, men den hade den där touchen av äkta höst i luften. Nåväl, jorden snurrar vidare.

Detta, huset under texten här, var mitt favorithus i Skogås. Vad det hade för funktion från början vet jag inte, och vad det hade för funktion på slutet av sin levnad vet jag inte heller. Men jag gillade stilen på huset - arkitekturen.



Jag skulle tippa att dess funktion var att på övervåningen inhysa kommunanställda arbetare, typ fastighetsskötare och sådana, och på undervåningen arbetarnas omklädningsrum samt maskiner och sånt. På husets kortsida, mot stora vägen, fanns en lastkaj.

Jag gillar den stilen - nån slags sextiotalig och eftersläpat förortsfunkis - men nu i juni såg jag att man hade börjat riva det. Synd, tyckte jag, för jag hade hoppats att de skulle renovera det. Fast rivningen var kul att följa. Jag gjorde det under stort intresse.



Det tog ett par veckor att riva huset. Närheten till ett intilliggande nybyggt hus påkallade säkert en viss försiktighet. Till slut bestod huset bara av en stor hög krossad sten och tegel. Mycket av detta fraktades bort, men jag såg att mycket av det blev till fyllnadsmaterial till husets källare.

Fram emot mitten av sommaren var där bara en stor platt plats. Undras vad det ska bli där? funderade jag. Ett nytt hus? En parkering? Inget av dessa saker blev det, åtminstone inte ännu, utan istället kom det lastbilar med en massa jord och lämpade av där.

Av gjorden jorde (felstavat, jag vet, men det ser lite kul ut) de en stor backe. En perfekt pulkabacke för barn - rakt ut mot vägen (undras om de har tänkt så långt). Och på denna jordiga backe sådde de gräsfrön. Och imorse, på väg till jobbet som jag var och som jag kände ett stygn av höst i luften ...



... såg jag att gräset nu var helt uppvuxet och gångbart, och fann att detta var gott och jag hissade upp mobilen och tog detta kort.

8 kommentarer:

Stefan Jansson sa...

Intressant bildserie. Alltid kul att dokumentera förändringar. Du får väl ta en vinterbild så småningom.

stationsvakt@gmail.com sa...

Steffe: Ja som jag skrev så har det blivit en bra pulkabacke där. Jag hade inte kunnat motstå en sån när jag var i pulkaåldern. Men just den här backen slutar rakt på vägen, utan hinder. Undras om de har tänkt på det.

Miss Gillette sa...

Skogås har fått sin egen Grassy Knoll, alltså. Säg åt Reinfeldt att undvika den om han kommer på besök! (Ursäkta tramset, men jag har tråkigt på jobbet ...)

stationsvakt@gmail.com sa...

Miss: Det blir väl nån stackars kommunpolitiker som får "inviga" gräsmattan. :)

PaljettenQ sa...

Jag som brukar vara emot förändring... men dina bilder ger intrycket av att det blev finare i området. Kul att följa processen.

stationsvakt@gmail.com sa...

pq: Processer är till för att följas. :)

PaljettenQ sa...

Hoppas myror bygger en en stack på den tomma tomten... ;)

stationsvakt@gmail.com sa...

PQ: Så här.