torsdag, september 01, 2011

Morgonmusik

Ett litet, stilla morgonhat strömmade från 
mitten av bussen fram mot chauffören ...

Han satt där och körde sin buss. Och han spelade musik på sin radio. Om det nu var radion. Det var trevligt, klassiskt pianoklinkande. Kanske P2. Det lät fint och stilla; ett perfekt soundtrack to your morning, liksom. Men jag hade B.Ö.C i lurarna. Kanske inte den bästa morgonmusiken. Kanske inte ens den bästa musiken över huvud taget. Troligen väldigt långt därifrån, när man tänker på saken. Men jag hade den. Och mannen bredvid mig hade också lurar. Och hon snett framför mig och hon snett bakom mig.


Och några läste. Men ingen tycktes bry sig. Kanske hade de hög volym. Och kanske hade läsarna bra mental avskärmning. Jag tittade mig omkring - inga reaktioner. Alla nöjda - med chaufförens musik och sin egen. Samtidigt. Folk verkar se så filosofiskt på saker och ting. Leva och låta leva, liksom. Men själv satt jag i mitten och surade. Så ...

... kanske bara från mig.

Inga kommentarer: