onsdag, september 28, 2011

Tjurfäktning

Tjurfäktningen verkar ju gå mot sitt slut i Europa, och häromdan hölls den sista av den varan i Katalonien. Bra, tycker jag, för enligt min åsikt ska man varken hetsa eller plåga djur i onödan. Djur har det jävligt nog som det är ändå.

 

Aftonbladets kulturblogg frågar sina egna huruvida tjurfäkning är sport eller kultur. De svarar lite olika, men de verkar överens om att det är kultur snarare än sport - om kultur och sport nu inte är samma sak då.  Lite intressant är att de inte talar särskilt engagerat mot företeelsen. Okej, de är säkert emot djurplågeri, men det finns ingen riktig rädda-David Isaac-glöd i orden.

Nåväl, kultur eller ej så är det som sagt taskigt mot tjurarna att döda dem på det här viset, och jag tycker det är bra att de verkar sluta me't. Därmed inte sagt att de dödar djur på ett snällare vis varken på svenska eller spanska slakterier, och eftersom jag gärna äter kött vore jag nog rätt hycklande om jag skrek djurplågeri åt just tjurfäktning. Fast till saken - är det någon som minns roboten "Big Dog"?



När den kom för några år sedan var den en stor sak, som jag minns det, men den verkar ha fallit lite i glömska, antagligen bortpuffad av alla dessa japanska "gynoider" (som sägs utvecklas till att bli nyttiga samhällsprylar, men som jag tror är teknikersnubbars sexdrömmar bara, väldigt avancerade och komna till liv).

Jag gillade "Big Dog" bättre. Den verkade så jäkla robust liksom. Och det var den jag kom att tänka på när jag läste om tjurfäkningen. Man gav nämligen nämnda robot tjurhorn en gång. Mest på kul såklart, men jag tror att stoppar man in lite mer pengar i projektet så borde det kunna utvecklas till ett fullgott alternativ till tjurfäktning. Så här såg den ut med horn.

2 kommentarer:

Aud Djupaudga sa...

Jag undrar ju varför de ställer frågan som om det måste vara antingen det ena eller det andra. Märkligt minst sagt. Jag skulle svara att det är en del av underhållningsindustrin, på precis samma sätt som offentliga avrättningar var det en gång i tiden. Fast jag vet inte om de tog inträde då förstås, forntida gladiatorspel kanske är en bättre jämförelse. Undrar just vad Aftonbladets panel hade svarat på frågan: Var gladiatorspel kultur eller sport?

stationsvakt@gmail.com sa...

Aud: Gladiatorspelen var en stor folkmuta. Kanske på nåt sätt tjurfäktningen också är det.