tisdag, november 15, 2011

Skärpedjup och röstlikhet

En bloggpost om skärpedjup fick mig att fundera över ... ja, skärpedjup. Jag gillar min kamera (fast den börjar knaka i fogarna), men ska jag säga nåt negativt om den är det i så fall att det är svårt att åstadkomma några slags skärpedjup med den, såvida man inte trixar och håller på.

Tittar man sig omkring med sina båda ögon är det svårt att se skärpedjupt - åtminstone som en kamera skulle kunna få det till - allt ser bara ut som vanligt. Övergången mellan nära/skärpa och långt borta/suddighet sker så snabbt och automatiskt att man liksom inte märker det. Men här kommer ett knep, ett som får dig att se som en kamera skulle framställa saken: Håll det ena ögat stängt. Då blir det du tittar på skarpt, medan allt annat - särskilt det som ligger på avstånd - suddigt. Ett litet vardagsknep bara.



Jag följer inte särskilt många på Twitter, men av nån anledning har det blivit så att en av dem jag följer är skådisen Milla Jovovich. Jag gillar när kändisar så att säga är sig själva med sina aktiviteter på nätet, och inte bara namn använda av pr-byråer och liknande. Hon verkar köra sin egen stil. Att det sen rör sig om rena banaliteter är ju en annan sak, och förresten är man ju i stort sett likadan själv på den fronten, bara mer mångordig.

Nå, det jag tänkte komma till var att jag plötsligt fick för mig att hon låter rätt mycket som Chandlers gamla flickvän Janice (jag talar naturligtvis om "Vänner"). Jovovich lägger upp rätt mycket filmsnuttar, så man kan ju jämföra.

Milla Jovovich
Janice (Maggie Wheeler)

Fast jag är egentligen inget vidare på dialekter och röster och sånt. Kanske är likheten bara inbillning.

Inga kommentarer: