söndag, november 20, 2011

Testar youtubes ljudpåläggare

Rätt ofta har YouTube varit på mig om att jag har använt musik som jag inte äger rättigheterna till i mina videor. Det har gått så långt att gör jag det en gång till blir jag avstängd från YouTube. Så jag har slutat med det. Jag har sällan musik numera. Fast det värsta är att musiken i nån flera år gammal fvideo kan spåras upp av nån upphovsrättshavare - som sedan klagar och sen är jag borta.

Men vad fan ska jag göra? Ofta är ju musiken en del av filmeran, den ligger så att säga ovanpå videoljudet. Tar jag bort musiken tar jag bort pratet, och filmerna blir totalt meningslösa. Nåja, inget att göra åt. Det är bara att tänka ...

Fast nu såg jag - att tänka på i framtiden - att man på YouTube har en möjlighet att lägga ljud på filmerna (och inte bara ersätta gammalt ljud - det visste jag redan).  Att man kan ändra färgsättningen på videorna lärde jag mig häromdan - exempelvis har min förra film fått ett så kallat sextiotalsfilter på sig (den blev lite pissgul sådär) - men nu tänkte jag alltså testa ljudgrejen.



Jag filmade mina räkor lite, samt en spindel som vaknade ur sin vinterslummer på fönsterblecket i min brorsas vinterkalla stuga när vi satte på värmen, och sedan letade jag upp lite passande musik. Fast musik vetefan, nåt ljudaktigt var det, och jag tyckte det passade bra till filmen.

Inga kommentarer: