torsdag, januari 26, 2012

Saker jag tyckte stack ut

Är man ute och går och har tänkt sig att fotografera så är det, ja åtminstone för mig, rätt naturligt att man fotar det som lite grand sticker ut från det vanliga. Fast sen kan man ju ha skilda åsikter om vad som är vanligt och ovanligt. Här är några bilder från de tre senaste dagarna - motiv som fick mig att stanna upp.

Här har vi ett träd. Eller om man vill - en skrikande cyklop.
The screaming cyklop

Här  har vi, en bit från filmhuset, en snögubbe som vilar upp sig (kanske efter en dust med Kate Bush) på en parkbänk.
En snögubbe på en bänk

Och här då ... alltså, vem gör sig sånt här besvär? Uppenbarligen någon.
En hittad handske

Ett alldeles färskt och vått hakkors, troligen ditstruket medelst ett fuktigt fingervantsfinger.
Ett vått hakkors

Det är inte ofta man får tillfälle att kika in i en port på Strandvägen (fingata i Stockholm, för de som inte vet), men nu råkade porten tillfälligt stå öppen, och jag passade på. Rätt flådigt. Jag funderade: Om man har en sån här fin portuppgång, hur ser då ens lägenhet ut?
En trappuppgång

Djurgårdsbrunnskanalen. Att fota denna meteoritnedslagsliknande sten/is-formation kostade på. Jag plurrade med ena foten (och fick jobba med blöt strumpa och sko resten av dan). Fan, jag trodde ju att då jag kunde knata omkring på 15-centimeterstjock i i Farsta häromdadan, då borde jag väl kunna ställa ena foten på isen här. Men nix.
Djurgårdsbrunnsviken 3

8 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Men det blev en snygg bild! Jag tycker definitivt att den var värd en blöt fot (i synnerhet på nån annan än mig ...) *ler*

stationsvakt@gmail.com sa...

Haha, jag fick offra mig för den goda saken. Lite som Jesus. :)

Miss Gillette sa...

Precis vad jag tänkte också! :-D

stationsvakt@gmail.com sa...

:D

Lisas syster Lotta sa...

Jag fattar inte riktigt det där med att den översta bilden skulle vara manlig. Jag tänker kanske inte i samma banor. Jag tycker att "ögonen" är riktigt häftiga. Hur tusan lyckas du hitta alla udda saker att fota? Om allt bara finns intill där du går, så måste du gå ofta och i varierande riktning... :-)

stationsvakt@gmail.com sa...

Jag rör mig tyvärr nästan bara på samma ställen jämt, jag skulle behöva variera mig.

h.skoldebjer sa...

Filmhuset var då ingen vacker byggnad, snacka om betongbunker!

stationsvakt@gmail.com sa...

På avstånd tycker jag den ändå funkar. Fast på nära håll är den förstås rätt överväldigande.