tisdag, februari 14, 2012

Alla hjärtans dag

Idag firar vi ... eller vi och vi - inte jag ... Alla hjärtans dag. Den kallas också Valentindagen. Eller Sankt Valentins dag. Under två och trehundratalen efter Kristus levde minst tre gubbar med det namnet, alla kristna och alla dödade av de elaka hedniska romarna, och alla sedemera kanoniserade.

En av dem, eller varför inte en sammanblandning av de tre, är den vi firar. Här har vi vad som återstår av honom. Jag plåtade hans skalle när jag var i Rom för några år sedan.



Innan de kristna blev kristna, och innan romarna blev romare, firades i italienska trakter den så kallade "Lupercalia" just vid den här tiden i februari. Jag har ingen jättekoll på vad som försegick (ingen koll alls, om jag ska vara ärlig), men den lär ha haft ett grekiskt ursprung och sägs ha innefattat präster (präster som dyrkade Lupercus, herdarnas gud) med getfällar över sina för övrigt nakna kroppar och säkert en massa orgiesex därtill, om man ska tro vad man har hört.

Jag har i och för sig inte hört så mycket, men man kan fatta att det passade de kristna finfint att lägga sin egen martyrhögtid över det som eventuellt återstod av den vid det laget antagligen ganska förvanskade högtiden. Snusk och djuriska riter ut - sedesamhet och ökad kristen kontroll in.

Nåt liknande lär ju ha försökts göras med vår egen allra viktigaste högtid, midsommar, dock utan att lyckas. Fast i Rom tycks man ha lyckats desto bättre, och så småningom spred det hela sig upp över Europa och till slut till oss.

 Eller nåt i den stilen.

2 kommentarer:

Karin sa...

Hej - vad trevligt med en Lupercaliateoretiker till! Jag drog till med Lupa, vargmamman som födde upp Romulus och Remus, för det har jag läst om någonstans att det var ursprunget till Lupercalia-riterna, som förvisso var sexorgier.
http://www.karinenglund.com/2012/02/kulturmix/

Måste läsa på lite mer om detta, för ämnet är ju onekligen spännande.

stationsvakt@gmail.com sa...

Verkligen. Vad kul. :)