måndag, mars 12, 2012

Leka radio

Tänk att sommarprata, det låter väl kul? Eller förresten - är det egentligen så lätt att prata i två timmar? Nå, musiken fyller ju ut, förstås. Jag kom att tänka på saken när jag såg en tävling om att vinna en timmes radiopratande, dock inte på P1 utan i Radio1.

Jag har en app som heter audioboo på mobilen, och med den kan man prata in filer på tre minuter, om man kör gratisversionen. Filerna hamnar på ens konto och/eller på facebook/twitter. Kul grej. Jag testade att, manuslöst och bara sådär, fylla ut dessa tre minuter. Det gick väl sådär - rätt svårt faktiskt.

Babblar i hela tre minuter (mp3)

Jag tror att för en vanlig typ som jag (och kanske du) så räcker antagligen tre minuter till det mesta man vill ha sagt. Det är förvisso inte radio, men man kan ju kalla det för pod-radio, om man vill.

Ja just det, en bit in i denna min pod-sändning nämner jag en rätt jobbig sak, nämligen att jag ringde in till Radio1 häromsistens. 48 minuter in i programmet kan man höra mig. Efter det ville jag skapa facebook-gruppen "Vi som har ringt till Radio1 och efteråt kommit på att vi nog lät som idioter och efter det känt skammens rodnad på kinderna", men det blev inte av.

8 kommentarer:

Monet sa...

Kul att höra din röst. Trevlig radioröst har du faktiskt, det lät jätteproffsigt bortsett från när du vände huvudet från micken. Vem var det du sa "Tjena" till undrar jag också.

Och du låter precis så stockholmsk som jag föreställt mig. Jag är därifrån själv så jag vet hur det låter.

stationsvakt@gmail.com sa...

Jag gick omkring och pratade på ett ställe där jag trodde jag var ensam, men så dök det upp en slags kollega och då kändes det lite konstigt, och då satte jag luren mot kinden som om jag pratade i telefon, och det var nog då det lät som jag vände mig bort. :)

Clam sa...

Du har en tydlig och trevlig radioröst. Det mediet är definitivt ngt för dig.

stationsvakt@gmail.com sa...

Tack. Tur att jag har tillgång till det då. Och gratis. :)

h.skoldebjer sa...

Har alltid tyckt att du har en alldeles förträfflig radioröst.

stationsvakt@gmail.com sa...

Tack Hasse. Fast själv tycker jag att jag låter som en anka.

h.skoldebjer sa...

Som Paul? ;-)

stationsvakt@gmail.com sa...

Som Karl.