onsdag, april 25, 2012

Gårdagens spring och en äggklump

Det blev en mil igen igår. Det kändes bättre än senast - snabbare. Senast var det tungt och det värkte och kroppen knakade och protesterade, men igår var det tvärtom. Ändå, och sånt här tycker jag är skumt, var jag ett par minuter långsammare den här gången. Gången innan: 1:02:50. Den här gången: 1:05:08. Undras varför.

Man ser saker när man är ute och springer, särskilt som det börjar bli ljust på kvällarna nu. Det finns en äng som jag kutar förbi, det är ängen där snöberget stod förrförra vintern. Eller äng och äng, den är rätt träskliknande. En riktig fitna kanske.

Nå, där ögonvrånade jag, som jag susade förbi, en glänsande klump som såg bekant ut. Det var naturligtvis grodägg. Totalt felplacerade, för om två veckor är där ingen fitna längre, utan en vildvuxen och tovig äng. En tämligen torr, antagligen. Så nu funderar jag på nån slags räddningsaktion. Till helgen kanske.

6 kommentarer:

h.skoldebjer sa...

Ett vanligt fenomen, iaf för mig. Man tycker joggingen går så lätt och att man pinnar på riktigt bra, bara för att upptäcka att man är flera minuter från sin bästa tid. Förklaringen till att det går så lätt är väl helt enkelt att det inte går fort nog.

h.skoldebjer sa...

Glömde fråga, har du tappat i vikt? Eller du kanske är som mig, du väger dig aldrig?

stationsvakt@gmail.com sa...

Antagligen stämmer den förklaringen. :(

Jag har fastnat i vikt. Sen jag började springa har jag börjat äta en massa kolhydrater. Nu går jag varken upp ellel ner. Fast socker håller jag mig ifrån.

Aud Djupaudga sa...

Jag ska komma med en annan tolkning. När det känns lätt och det flyter så springer du i paritet med den kondition du jobbat dig upp till.
När det känns trögt och jobbigt kämpar kroppen för att öka kondisnivån. Bara en teori.
Grodor är trevliga djur. berätta om du utför en raddningsaktion.

Aud Djupaudga sa...

Kom plötsligt på att det antagligen inte alls är en annan tolkning, utan samma sak som h.skoldebjer menade, fast hen uttryckte det på ett annat sätt.

Min nyuppfunna ord raddningsaktion låter väl himla käckt eller vad? Nu ska jag bara komma på vad det ska betyda, jag kan nog hitta på nåt.

stationsvakt@gmail.com sa...

Frogningsaktion? :)