tisdag, april 03, 2012

Snygga hus

Sprang inte i söndags förmiddags, utan gick. Åt Skarpnäck till. En hyfsad promenad blev det. Gåendet den vägen blir bland annat på Sköndalsvägen. Jag har aldrig gått där, men ofta åkt buss. Men nu gick jag, och kunde därför bättre beundra de radhus som i mina ögon är Stockholms absolut snyggaste. Jag fiskade upp mobilen och tog ett kort.



Parallelt och mellan Sköndalsvägen och Sköndalsbrovägen ligger de. Jag trodde dessa radhus var äldre, typ 50-tal, men de är från sent 60-tal. På Stockholms Stadsmuseums hemsida kan man läsa:
Ett av många radhusområden i Sköndal - detta ritad av Immanuel Hausler i slutet av 1960-talet. Området är välbevarat och tillhör de mer intressanta exemplen på radhusarkitektur från denna tid i Stockholm.

4 kommentarer:

h.skoldebjer sa...

Vackra? Nja, charmiga och ovanliga kan jag gå med på. :-)

h.skoldebjer sa...

Dessa radhus i Gyttorp är däremot väldigt vackra enligt min ringa mening

http://www.byggfabriken.com/bloggen/index.php/2011/09/06/ralph-erskines-idealsamhalle-i-gyttorp-pietetsfullt-renoverat/

stationsvakt@gmail.com sa...

Nja, jag tycker allt mina vinner över dina, även om dina också såg trevliga ut.

h.skoldebjer sa...

:-)