lördag, april 21, 2012

Tio dar innan första maj

Ett av de många 1:a maj-tågen i Stockholm brukar starta på medborgarplatsen och avslutas i kungsträdgården. Det är väl, tror jag, mest vänsterpartiets tåg, men det brukar vara en rätt blandad skara som går. Det hände förr att jag själv gick där, men jag har fått svårare med åren att finna mig i folkmassor som tycker saker som jag möjligen inte kan skriva under på, eller under skyltar och banderoller vars budskap i bästa fall är luddiga och i värsta fall helt obegripliga.

Så det brukar inte bli att jag går nu för tiden. Men jag brukar hamna i kungsan i alla fall. Det brukar, om vädret är rätt, vara rätt trevligt att ströva omkring där, och där hamnar ju mina kompisar efteråt. Ibland är det bra musik också. Och alltid är det fullt med fina tillfällen att fota.

Fast nu funkar ju inte kameran nåt bra längre, så det får bli - även om det känns rätt ynkligt - med mobilen jag får fota. Och för att få lite kitschig touch på bilderna blir det väl med Instagram, antar jag. Mobilbilden nedan är dock inte Instagrammad, utan körd genom photoshop. Det är det som är grejen med bilderna jag tar med mobilen - att de ofta inte blir särskilt bra i sig själva, utan måste förbättras i efterhand, särskilt om ljusförhållandena är pissiga.



Det var kallt och regnigt. Våren är helt försenad. Men se - de där körsbärs(tror jag det är - rätta mig om jag har fel)träden hade ju börjat blomma. Fan, de brukar inte stå i full blom förrän 1:a maj (give or take). Nå, det var inte riktigt rosa över hela fältet, men minst en vecka innan månadsskiftet kommer det att vara det.

Inga kommentarer: