tisdag, juli 31, 2012

Svamp i hålet

Nu var det faktiskt rätt länge sedan jag hittade något att tillföra hålserien, men här har vi nåt från häromdan. Jag och brorsan knallade i helgen iväg till Beckholmen (som jag i mitt podpratande okunnigt kallade för Blekholmen) när jag såg ett stort hål i ett träd.



Nämen vad finfint, tänkte jag, och halade fram mobilen. Det var ett djupt hål som började i en uppenbarligen urholkad/uräten och avhuggen gren, och vidgade sig in i hela trädet.



Tittar man förresten en bit in i hålet så ser man att det därinne finns en koloni av svampar.


Man ser dem ju inte ordentligt, till viss del kanske beroende på att jag har "behandlat" bilderna i Pixlr lite grand, men här har jag försökt förstora upp dem lite.



Åmer varänte mede.

8 kommentarer:

Clam sa...

Det här känner jag igen. Det är ingången till Uppånerpålandet.

Johnny Söderberg sa...

"Pålandet" eller "På landet"?

Clam sa...

Landet som det är upp och ned på. Man går omkring i taket och ser upp mot golvet. Jag tror att hjälten i historien hette Fritte.

Johnny Söderberg sa...

Jaså där. Det är ju där jag hamnar ibland när jag är riktigt full.

Clam sa...

Effekten kan ha att göra med de magiska svamparna i nedfartshålet.

Johnny Söderberg sa...

Den så kallade Alice i Underlandet-effekten.

Clam sa...

Fritte Speleman hette hålresenären. Hole o`nauten? Excavanauten?

Johnny Söderberg sa...

Har icke läst.