fredag, augusti 17, 2012

Fredag

Lite filosofiska rummet sådär från min sida när jag hämtade ut jobbnycklarna och småsnackade med en kollega i morse. Jag kom in på att det var fredag och snärjde mig sedan in i prat om hur veckodagarna rullar på, om och om igen. Jag sa att det gör de ju även när man är död. Om man dör på en fredag är det lik förbannat lördag dan efter, bara det att man själv inte vet om det. Å andra sidan har jag rätt dålig koll på vilken veckodag det för tillfället är fast jag är levande.

Även innan veckodagarna hette som de heter nu fanns de ju där. Vi kallar fredag för fredag efter gudinnan Freja (fredag = "frjá-dagr"), och de engelska kallar sin friday efter gudinnan Frige (friday = "day of Frige"), men ändå, fredag är ju fredag oavsett vad vi för tillfället kallar den. Nu kan man ju tro att jag är fornspråkligt och etymologiskt insatt, men det är jag inte utan har kollat på Wikipedia.

Nå, till kollegan fortsatte jag sedan att även riktigt långt tillbaks i tiden fanns ju veckodagarna, bara det att ingen visste att de fanns - alltså i likhet med när man dör så existerar dagarna ändå. Jag sa att ... nä förresten, vid det laget hade jag hämtat mina nyckar och gått därifrån men fortsatte att tänka på saken ... så jag tänkte att även på dinosaurietiden fanns ju veckodagarna, dock ännu ej namnsatta. En konstig tanke, särskilt om man tänker sig att man läser ur en dinosauriebok:
Hundrafemtio miljoner år tillbaks i tiden, den geologiska tidsperioden Krita. I vattenbrynet till en grund sjö står en Spinosaurus. Hans fötter är djupt nedkörda i dyn. Solen står högt på himlen vilket gör det svårt för honom att se genom vattenytan. Han spanar efter fisk, men ser mest sin egen spegelbild. Spinosaurusen viftar med sitt enorma ryggsegel för att om möjligt fläkta bort ljuset, fast det hjälper naturligtvis inte. Han har en väldigt liten hjärna, men ett väldigt stort tålamod. Så han står kvar där han står. Och spanar efter rörelser under ytan. Det är fredag.

6 kommentarer:

h.skoldebjer sa...

Ha ha ha.....lysande Johnny! En av dina bästa bloggposter någonsin! Tack för underhållningen!! :-)

stationsvakt@gmail.com sa...

Tack, Hasse. :)

Clam sa...

Den sista meningen - "Det är fredag" - där blev det för djupt för mig. Spino var alltså ute och fixade smaskens till fredgasmyset? Korr: fredagsmyset. Finns det fredgas? Bra att kontra med om man råkar ut för stridsgas i så fall. Friday kallas ibland Fridgeday eftersom det är då många veckohandlar. Har jag hört. Och att en friday car är detsamma som ett så kallat måndagsexemplar till bil. I vår kultursfär är vi alltså utmattade och klantiga efter helgaktiviteterna, medan engelsktalande istället arbetar ut sig.

stationsvakt@gmail.com sa...

Det finns så mycket om dagar. Jag hörde förresten att Gert Fylking kallar onsdagen för "Lilla patteklappardagen". Det låter lätt unket. :)

Clam sa...

ja, eller tungt bondkomiskt. Fjert sparar väl de stora till lördagsbuskisen.

stationsvakt@gmail.com sa...

Tack. Bondkomiskt var ordet jag sökte efter.