måndag, augusti 20, 2012

White trash-tätt

Sveriges Radio/Tendens har dratt igång en temaserie om så kallad - eller kallat - "white trash".  Jag har bara lyssnat lite grand, men det verkar intressant. I artikeln som hör ihop med radioprogrammet kan man läsa att de är på: "en plats som på nätet pekas ut som ”ett av de mest white trash-täta områdena i Sverige”"  Höhö, tänkte jag, undras vilket område det kan vara. Men det stod inte. Sedan kollade jag på en av pressbilderna ....


Foto: Mia Blomgren/Sveriges Radio

Bilden föreställer en av de så kallade "profilerna" som de pratade med, och i hans solglasögon speglades golvet ... golvet i ett inbyggt köpcentrum ... golvet i Skogås centrum ... mitt centrum. Jaha.

19 kommentarer:

h.skoldebjer sa...

*fniss*

Nåja, jag kan lova att det finns massor av WT i små bruksorter. För övrigt är det tydligen inte helt accepterat att kalla någon för white thrash eftersom det är så nedvärderande. En gång i tiden fick man inte kalla bögar för bögar heller.

stationsvakt@gmail.com sa...

Tiderna ändras. Jag kan nog själv uppfattas som white trash understundom. Man får helt enkelt ta't som ett honnörsord när det riktas åt en själv. Åtminstone har jag ingen tribal-tatuering. :D

Clam sa...

Vi vita trashhankar får säga WT till varandra, på vårt ömsinta lilla vis. Men om nån annan kallar oss så - då hettar det till. Så funkar det ju helt enkelt, ödesbröder/systrar emellan; jmf N-ordet. Förresten tror jag inte att det är Skogås Centrum man ser i WTglasen, utan entréehallen - den så kallade Hangaren - i Radiohuset.

Aud Djupaudga sa...

Ja jösses alltså. Det där kommer och går vilka områden som är WT. Mitt bostadsområde betraktades som fullt av föraktliga WT på åttiotalet, och nu är vi väldans trendiga helt plötsligt. Och det fast det fortfarande är fullt av kriminella vid sidan av allt ungt kultur-och journalistfolk. Det är väl det senare som har förändrat mediabilden kan tänka.

Jag har nog uppfattats som WT också ibland, (arbetslös, ensamstående mamma) och ibland inte.
Jag minns när jag gick en kurs för arbetslösa för femton år sen, och en kurskamrat var väldigt irriterad för att hon inte kunde placera mig.
- Det kan jag nästan alltid annars, gnällde hon.
Men jag passade inte in i hennes världsbild, som dels arbetslös fattiglapp som knappt kunde betala hyran, och dels högskoleutbildad som pratade flera språk. Så bra då, brukade jag svara på hennes gnäll :D

Ja, sträck på dig haha!

stationsvakt@gmail.com sa...

Näru, jag har gått på det så kallade hangargolvet i snart 10 år, och det är inte det.

stationsvakt@gmail.com sa...

Jag sträcker på mig. Förresten, vad är ett motsatsord till trash? Valuability?

Clam sa...

Hm, jag röstar på chic som motsatsen.

Clam sa...

Synd. Jag gillade ironin i tanken.

Cecilia N sa...

Var på skalan hamnar då chabby chic?

stationsvakt@gmail.com sa...

Shabby chic är vad som gäller för wt:s med pengar.

Clam sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Clam sa...

Just det, man kan ju snobba med trashighet också! Det här är komplicerat.

Men allvarligt talat så tycker jag att uttrycket är olustigt. Det låter som om det betydde något i stil med mänskliga spillror, men numera används det för döma ut allt som går att uppfatta som det minsta lilla svennigt, till exempel att äga ett par foppatofflor. Inget kul. Ett mobbaruttryck.

20 augusti, 2012

stationsvakt@gmail.com sa...

Stämmer nog. Precis som "Svenne". Det har blivit så vanligt att de som blir kallade det har tagit det till sig av ren självbevarelsedrift. Som i fallet "bög".

stationsvakt@gmail.com sa...

Stämmer säkert. Fast white trash i Sverige är ju inte som white trash i USA. Här är det nog mer en (om än kanske ofrivillig) stil, i motsats till i USA där det kanske mer är en hel livssituation.

Magnus sa...

Hallonbergen kändes lite "invandrarförort" när jag var där. Däremot Märsta?

stationsvakt@gmail.com sa...

Det där har jag ingen riktigt koll på. I Skogås däremot är det nog 50/50 svenskar och invandrare.

Staffan sa...

Det finns en intressant rasism i uttrycket "white trash". Det underförstår att vita borde hålla en viss stil och att det är lite komiskt när de inte håller måttet.

Jerry Springers publik är full av white trash och black...?

stationsvakt@gmail.com sa...

"Det finns en intressant rasism i uttrycket "white trash". Det underförstår att vita borde hålla en viss stil och att det är lite komiskt när de inte håller måttet."

Bra förklaring. Precis så är det.

Monsar sa...

Veldig bra skrevet :) Humoristisk.