söndag, september 16, 2012

Aloen

Alltså, min Aloe Vera - som nog är en Aloe massawana - är ett jäkla ogräs. Jag skaffade mig en liten, liten rackare, stor som en handflata, för typ 10 år sedan, och den höll sig liten, liten i sisådär 9 år. Sedan föreslog någon att jag kanske borde byta jord.

Vadå byta? tyckte jag. Den jord jag hade i några krukor när jag flyttade hemifrån för snart 30 år sen, den borde väl funka lika bra som den alltid har gjort....? Förvisso hade den jorden minskat i omfång genom åren, men den utgjorde ännu basen för några av de få växterna jag ägde.



Men jag köpte ny jord. Och nu, som jag sa, är Aloen - som är ungefär den enda växten jag har - helt jäkla mångfaldad. Den är ett ogräs ... eller kanske - som ett ogräs, eftersom jag gillar den. Nu måste jag skaffa mig allt fler krukor, och den senaste av dessa ser du på bilden här.

Den får funka ett tag åt di små. Den är inte snygg, mjölkpaketskrukan, men den verkar vara hyfsat tät, och det får plats med många småttingar i den.

2 kommentarer:

Plastfarfar sa...

*Hrrrm*. Fick inte du en av mig för några år sen? Hur gick det för den?

(Protip: Aloe går på det butikerna kallar såjord).

stationsvakt@gmail.com sa...

Haha ... den! Den blev faktiskt adopterad av min vän Paola. Den står i ett fönster på ringvägen. Växer som en galning; inte alls så dåligt som min originalplanta (gjorde i början).
Den som kom från dig var förresten en äkta aloe vera - den gamla var nog en sk Aloe massawana.