måndag, november 26, 2012

Klipp ljud med Movie Maker

Förresten kan jag berätta om hur jag lade upp ljudklippet i föregående post. Det är inte så knepigt sånt där, men sitter man på en jobb-PC utan några program i så är det lite handikappande. Okej, så här:

1: Först laddade jag ner ljudfilen.

2: Sen öppnade jag upp Windows Movie Maker, filmredigeraren som brukar finnas i datorn.

3: Jag försökte stoppa in mp3-filen i Movie Maker, men det gick inte. Jag blev tvungen att först lägga in en bild där, och sen ljudet. Ljudet blir dock bara sju sekunder långt, för av nån anledning tycker programmet att så lång är bilden. Fan vet varför, men man kan gå till "Videoverktyg/Redigera" och ändra tiden där - ändra till så många sekunder ljudklippet är långt.

Använd sedan: "Musikverktyg/Dela": Du markerar stället där du vill börja klippet och trycker därpå på "Dela". Gör likadant med var du vill att klippet ska sluta. Ditt klipp är nu isolerat, och du kan deleta bort det som var före och efter det.

Bilden är nu mer långvarig än vad musiken är, så gå till "Projekt" och tryck på "Anpassa efter musiken", då synkas ljud och bild. Tryck nu på "Spara film".

4: Du har nu en filmfil, en bild som ackompanjeras av ett ljud. Förmodligen är formatet ".wmv" (men jag antar att man kan spara i andra format också, dock inte något ljudformat). Nu får du gå till en av de otaliga format-formaterarna som finns på nätet. Jag valde  Online Converter, för den är snabb. Nu är det bara att välja format: "Audio converter" - "Convert to mp3".

5: Sådärja, från att ha laddat ner en mp3-fil har du nu fixat fram en annan mp3-fil, dock i den längd du själv har bestämt. Nu är det bara att ladda upp den till nåt ljudställe. Jag brukar välja SoundCloud, för det är både snabbt och enkelt. Klart.

2 kommentarer:

paradox55 sa...

Spela in din ljudfil med ljudinspelaren i windows. Du hittar den under Tillbehör. Du får då en ljudfil i formatet .au som du sedan kastar in till moviemaker.

Du kan sedan lägga på en bild. Du anpassar bilden så att den blir lika "lång" som ljudet eller så lägger du dit flera bilder. Så att det blir lika långt som ljudet.

Du sparar sedan som .wmv och lägger upp det på youtube...som ett bildspel med ljud...

stationsvakt@gmail.com sa...

Bengt: Jo. Fast här tänkte jag på ljud som redan fanns, sånt man inte spelar in själv.