måndag, november 12, 2012

Sömnlöst

Det sägs att man sällan har sömnlösa nätter, att små perioder av sömn nästan alltid smyger sig in. Efteråt minns man inte att man har småsovit här och där, utan tycker sig ha haft en sömnlös natt. En sån natt hade jag inatt. Jag upplevde den som helt sömlös, men ändå hann jag tydligen med ett par små drömmar.

Ett par jobbiga.

Dröm 1: Jag hade tagit mig in på Naturhistoriska museet. Därinne såg det dock inte ut som det brukar, med skamfilade, uppstoppade gamla djur och sånt, utan allt var av snidat, blankt, mörkt trä. Det var liksom ett träskulpturmuseum.

Jag fann mig stående i enorm rättegångssal, säkert hundra meter från kortvägg till kortvägg. Alla fanns där, domare, advokater, åklagare, anklagade, publik. Alla var av snidat trä och de satt i stolar, stod vid pulpeter och de vankade av och an på golvet, fast i frusna positioner.

Det var ödsligt i salen. Det luktade gammalt. Jag kände en obehaglig stämning. Jag försökte fota hela arrangemanget med mobilen, men jag kunde inte komma tillräckligt långt ifrån. Dessutom började mobilen strula - det blev en jobbig fördröjning mellan avtryckandet och att bilden togs.

Sedan ringde det. Men rösten som talade var drömseeeg och ganska tyst. Jag fick för mig att det var ett nödrop, att nån av mina ungar ringde efter hjälp. Men jag kunde inte identifiera varken rösten eller vad som sades, och till slut fejdade rösten ut i en långsam tystnad. Mobilen lade av. Och där stod jag, med en död mobil i handen, ensam i en stor, tom sal. Frustrerad och helt hjälplös.

Dröm 2: Jag drömde att siffran 48 inte längre var spretig och luftig, såsom den borde vara, utan liten, stabbig och tjock, liksom ihoptryckt. En jobbig känsla  och jag förstod verkligen inte hur det hade kunnat bli på det viset.



8 kommentarer:

Mira sa...

Och jag drömde att jag fått öron på fötterna. På varsin sida om vristerna satt de, stora och ludna...

stationsvakt@gmail.com sa...

Mira: Usch! :D

kalebass sa...

Vi verkar ha samma sömnmönster. Jag vaknar stort sett varje timma. Jäkligt jobbigt. Har upptäckt att en dröm varar mycket kort tid. På tio min. hinner man med en ganska lång historia! Förmodligen tas det emot för många intryck under dagen som sedan måste "sorteras" under natten...
Har just upptäckt din blogg. Intressant!

stationsvakt@gmail.com sa...

K: Jag har hört nåt om att fem minuters drömtid är lika med en halvtimmes riktig tid, eller nåt i den stilen.

Karin på FOX sa...

A425Tack för drömbilderna! Fick ett fnissanfall när jag läste om siffrorna efter att ha gått in i din suggestiva beskrivning av den första drömmen.
Verkliga kontraster på dina drömmar:)

Gör film av dem vetja!

stationsvakt@gmail.com sa...

Omväxling förnöjer. :)

h.skoldebjer sa...

Jag drömde inatt att jag skulle vara programledare för Eurovision song contest i Malmö nästa år. Av någon anledning skulle jag därför behöva lära mig skånska. Den som skulle lära mig var Sten Broman som ju är död sedan många år. Han gav dock upp och förklarade mig som obildbar. Dessutom misstänkte han att jag gillade dragspel eftersom jag kommer från kommunen där Carl Jularbo föddes.

stationsvakt@gmail.com sa...

Känns som om inte bara Broman är död sen några år, utan även eurovision song contest. fast det var en bra dröm. :)