tisdag, april 02, 2013

Ett års Instagram

Av en ren tillfällighet råkade jag nyss konstatera att i morgon har jag faktiskt haft Instagram i ett helt år. Ett jubileum. Jag har lagt in en jäkla massa bilder vid det här laget. En del riktigt fina, men tyvärr rätt många väldigt oinspirerade.

Jag gick igenom alla dessa bilder nu. Fast "gick igenom" är inte rätt, utan snarare så skummade jag förbi dem. De är ju så många: 2692. I skrivande stund alltså - när du läser detta kanske de är fler. En iakttagelse jag gjorde var att jag har börjat ta dubletter.

Jag lever uppenbarligen en ganska snäv tillvaro, rent geografiskt, så det blir gärna upprepningar. Ett sätt att råda bot på detta är att "resa" omkring på jorden medelst Google maps, och dess gatuvyläge. Detta har jag gjort en del på sistone.

Rekommenderas. Jag tror jag har bloggat om saken förut, men det förtjänas att upprepas - att det är väldigt kul. Och lätt. Jag hittar helt enkelt en fin vy och trycker då på Print Screen-knappen (vad knappen heter på en mac vet jag inte). Är jag hemma och har Photoshop kan jag sedan klistra in den direkt där, men är jag på jobbet så måste jag först klistra in bilden i Paint, och spara den där ...

... för att sedan öppna den i Pixlr och där snygga till den. För oavsett vilket bildredigeringsprogram - gratis eller inte gratis - man väljer, så behöver bilden redigeras. Googlekart-bilderna är för det mesta i det kontrastfattigaste laget. Och medan man ändå håller på så kan man ju passa på att dra lite i reglagen - skyffla in lite sköna färger. Här är bilderna jag har "plåtat" i Google maps.



7 kommentarer:

Kornknarren sa...

Hur judarna behandlades (fick bära judestjärna på kläderna, uteslöts från arbetsplatser, universitet och skolor, fick sina affärer förstörda och/eller försedda med skyltar Handla inte här! Judar! etc - och sattes i särskilda läger (som efter hand blev krematorier)..... ja, det var känt i Sverige före kriget. Det räckte att ha en judisk bekant, så visste man. Men Sverige var tyskvänligt fram till 1942, då kriget vände för Tyskland. Bland svenska tidningar var det bara en, Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning, som skrev om hur det var. Det går nu en film om dess stridbare redaktör, Torgny Segerstedt. Sen har vi de judar som satte sig i säkerhet i främst Sverige och England - ända sedan 1936. Men de flesta kunde inte föreställa sig att de skulle utrotas. De hade ju kämpat som soldater för Tyskland i Första världskriget- hur patriotiska som helst. Så de blev kvar för länge och greps till slut.
Men eftersom svenska regeringen var tyskvänlig, så krävdes det minst att man hade släktingar i Sverige för att få komma hit Hur många hade det? Det kanske var det som menades med En Grumlig Inställning.

stationsvakt@gmail.com sa...

(Fel bloggpost, men ändå) Kornknarren: Kanske det - men jag tror inte att hon som pratade har nån jättekoll på regeringens skiftande tyskvänlighet genom åren, utan det var nog bara nåt hon kläckte ur sig eftersom det lät bra.

Anonym sa...

Men alltså, hur kan du veta att hon hade sämre koll än du...? Det här är ju liksom en blogg som är rätt grumlig ibland. Till exempel "kanske det hade varit bättre om nazisterna vann kriget". Hoppsan. Jaha. Sen flabbas det lite och viftas undan och "nä jag vet inget bara vad jag läst i Wikipedia". Rätt konstigt den var aldrig så för några år sen.
Väpplingen

stationsvakt@gmail.com sa...

Väpplingen: Det här är fel bloggpost, men okej då, en till. Ja den här bloggen kan säkert vara både grumlig och förvirrad ibland. Tur då att jag inte grumlar till tv-mediet med mitt tyckande och funderande. Och jag kan inte veta att hon har sämre koll än jag, men i just det fallet kändes det så.

Baronessan sa...

Kul idé! Kanske ska göra detsamma. På min Instagram är det mest katterna här hemma som är föremål framför kameran. Riktigt snygga bilder blev det! Fick du känslan av att du varit där också? ;)

Baronessan sa...

Så "grumligt" det blev med kommentarer på fel ställe. Det tog en stund att hitta var dom hörde hemma. :)

stationsvakt@gmail.com sa...

Baronessan: Jag HAR faktiskt varit på flera av ställena på bilderna, men nu har såna tgit slut så nu blir det fantasiresor. Jag får inte vara-där-känslan, tekniken måste utvecklas mer först; ljud, lukt och sånt. :)