lördag, juni 01, 2013

Grodyngel

Lördagen den första Juni och på en snöavstjälpningsplats i Skogås kan man fortfarande hitta snöhögar. Dessa högar består dock mer av sand och grus än av snö. Det känns rätt knäppt att vandra genom högt gräs, bland blommor och surrande insekter och med solen skinande ovanför sig, och då stöta på snö.



Fast det smälter fort undan. Ja, det har ju smält fort i flera veckor nu, men eftersom högarna var så stora tar det ändå sin tid. Och den smälta snön, den bildar sjöar där fördjupningar och diken finns.



Undras om man kan hitta grodyngel där, tänkte jag och böjde mig fram. Jomen sedär, små svarta skepnader, rätt många därtill, pilade ju omkring därnere i det kalla smältvattnet.



Jag stoppade ner näven i vattnet, inte helt olikt hur björnar fångar lax, kan jag tänka mig, och fångade upp en liten rackare.





Jag kikade närmare på den, tog några kort, och sen fick den återvända till sina kamrater. På engelska heter grodyngel tadpole.

2 kommentarer:

kalebass sa...

Dom är/kan vara giftiga dom där snöhögarna. Smältvattnet förorenar sedan vattendragen. Hur det påverkar rumpetrollen,(som dom också kallas) återstår ju att se.
Dom har kanske blivit immuna... Granna är dom iaf. Fina bilder.

stationsvakt@gmail.com sa...

Kalebass: Ja i de där högarna måste ju en hel vinters avgas-bly från bilarna vara samlat.