onsdag, december 31, 2014

Årets sista dag

Det är årets sista dag, en dag jag har ägnat åt att rensa i en av mina söners rum. Han flyttade hemifrån för ett tag sedan. Han bor i andra hand i en etta, med ett kontrakt som gäller halvårsvis har jag för mig, och hyran är svindyr. Det är väl inte omöjligt att han dyker "hem" sedan; min dotter studsade hem och bort ett par gånger innan hon flyttade på allvar.

Och jag passar på att rensa i hans rum, som sagt. Med hans välsignelse, ska tilläggas. Jag har gått säkert fem varv till källaren med jox, och säkert tio varv till grovsopen, men rummets status som överfyllt ser inte ut att ändras ännu. Jag får knoga vidare, och i slutänden kanske jag målar rummet.

Ett nytt år - 2015. Någonstans kring åttiotalets början tyckte jag alltid att de nästkommande åren lät sim science fiction, men nu låter årtalen bara som långa nummer. Som uppstickande stenbumlingar i tidens flod, på vilka man klamrar sig fast ett tag, för att strax spolas bort igen i hopp om att man lyckas ta tag i nästa bumling, och förhoppningsvis nästa efter den.

2014 har väl inte varit något speciellt för min del. I min närmsta omgivning har saker hänt, mest roliga och positiva, men för min privata egen del gnetar jag på som vanligt. Just nu har jag ett stort, nästan vitt skägg. Senast jag hade skägg, för nåt år sedan typ, skiftade det i svart, grått och vitt, men nu är det som sagt mest vitt.

Jag har gått upp och ner i vikt ett par gånger detta år. Jag vägde mig idag och det stod 105,3 på vågens mätare. Denna vikt - som faktiskt är i stil med minst 15 kg övervikt för mig - sitter i stort sett bara på magen, och långsmal som jag för övrigt är ser det, tycker åtminstone jag, inte bra ut; det är ingen beach 2015-kropp kan man lugnt säga. Jag hoppas att jag lyckas fixa till vikten, för jag är ju numera 50 år gammal och då kanske man inte ska väga alldeles för mycket.

När jag fyllde 50 i somras fick jag ett kort som gav mig gratis tillträde till flera simhallar för ett år framåt. I början utnyttjade jag detta minst en gång i veckan, men jag råkade ut för en sån där evighetsförkylning och kom av mig med simningen. Kanske kan en återgång till simmandet gå hand i hand med viktnedgång. Vi får se.

Dottern och hennes kille tar det lugnt hemma hos sig denna nyårsafton, och yngsta sonen jobbar. Jag och äldsta sonen ska titta på fyrverkerier. Brorsan frågade om jag ville komma över, men jag skippade det. Jag tar det lugnt.

Jag har sett en del listor på nätet om vad som har varit bäst och sämst under 2014, och jag tänkte att jag skulle göra en sån lista själv. Fast när den tanken var tänkt kom jag inte på nåt särskilt. Har jag hört nån "bästa musik" i år? Nä, det vete fasen. Sett några bra filmer då? Ja, faktiskt. Dessa tre filmer, som jag inte tror dök upp på bio, har jag nog sett i år, och  de är verkligen bra:

Under the Skin
http://www.imdb.com/title/tt1441395/

A Field in England
http://www.imdb.com/title/tt2375574/

The Congress
http://www.imdb.com/title/tt1821641/

En annan bra grej är saffranskladdkaka. Jag åt det för första gången i år, och det var fruktansvärt gott. Jag har även gjort bananplättar. Råkade se att någon på Instagram hade gjort sådana och provade då själv. Visste innan dess inte att sådana fanns. Väldigt gott.

En dålig sak från i år är den så kallade "Decemberuppgörelsen". Jag gillar inte alls att man bestämmer i förväg hur framtiden ska skötas, att saker blir huggna i sten. Sånt ska enligt mig tas pö om pö, och röstas om vartefter. En sak som Löfven kläckte ur sig liknade alldeles för mycket (dock hårdraget) en grej ur en bok. Jag kan illustrera:



Nåja, jag kanske överdriver. Men annars, som sagt, är saker och ting hyfsade, och jag hoppas det blir hyfsat även nästa år. Gott nytt!

Inga kommentarer: