fredag, december 02, 2005

Kosherglass

Idag när jag kollade in de pågående motsättningarna mellan Jinge och Sleeping Mossad kom jag att tänka på kosher. Antagligen berodde det även på det faktumet att samtidigt som jag läser Peter Nilsons "Hem till Jorden", så läser jag Leon Uris "Exodus". Judiskt tema i skallen på mig idag således.

Kosher. Via
Judiska Centret i Stockholm hittade jag en kul grej: en lista (pdf) på vilka glassar som är kosher. En majoritet av glassarna är det (även om nej-listan ser lång ut), så när det handlar om glass är det antagligen lättare att vara jude än att vara glutenallergiker (jobbigt att vara båda). Nu ska jag räkna upp vilka glassar som inte är kosher:

GB
Cornetto Soft Hazelnut Desire
Cornetto Soft Strawberry Passion
Piggelin
Solero Red Fruits
Twister
Crema Di Mascarpone
Mascarpone
Saltlakrits
Coffee
Crema i Mascarpone
Hallon sorbet
Salt lakrits
Strawberry Crunch
Tiramisu

SIA
Fantasi Polka
Glassbåtar 6-pack
Polkastrut 6-pack
Glasskalas
Hallon sorbet
Jordgubb
Persika Hallon
Polka
Punsch russin
Gräddglass jordgubb 1,5 l
Gräddglass punsch-russin 0,5 l
Gräddglass vanilj med polkabitar 1,5 l
Strawberry Sorbet (Mövenpick)
Jordgubb (Oatly)

Åhus Nestlé
Extreme Gold
Magic Disney
Smarties Fun Stick, 6-pack
Smarties Pop Up
Smarties Strut
Softisar 32-pack, blåbär eller vanilj
Citron Sorbet
Polka
Smarties
Smoothie Ananas-Jackfruit
Trädgårdsbärs sorbet
Vingummi
Gräddglass Blåbär 9,5 l
Hallonbägare Apetit
Smarties Hushållsglass 0,75 l
Vivana Hallon Hushållsglass 0,9

Listan skiljer på koshersorterna med beteckningarna "M" och "P". Jag tror mig ha klurat ut att "M" står för "Meat" och att "P" står för: "All foods which do not fall into the categories of meat or dairy are considered pareve". Men det hela verkade rätt komplicerat, för att inte säga rörigt. Så om man vill bilda sig i ämnet kan man läsa vidare på Wikipedia eller Chabab.org.

Inga kommentarer: