fredag, januari 20, 2006

Synonymer

Jag satt och läste Matälskarens post om Marockansk kotlett. Hon skrev: "De två små slök den djärvt kryddade kotletten fast jag av misstag appterat den med en letal dos harissa." Jag tänkte på ordet letal - är det ett svenskt ord, eller är det ett engelskt (lethal) som funkar på svenska? Jodå, det stod upptaget i Nationalencyklopedin.

Då fick jag för mig att jag skulle skriva det jag just skrev här ovanför, fast med ovanliga ord - lite svåra och konstiga. Jag gick till
Synonymer.se och började med ordet satt.

satt = liten och kraftig, undersätsig, kort och tjock, knubbig, fyrkantig, stabbig

Nä det funkade ju inte. Jag satt kan inte bli jag tjock. Så jag gick vidare med nästa mening: Hon skrev. Där borde jag kunna klämma dit med nån knasig och intelligent försvårning av språket.

skrev = gren, benvinkel

Där gav jag upp. Jag resignerade, underkastade mig.

Inga kommentarer: