onsdag, oktober 11, 2006

Collage

För det första:
Jag har alltid gillat collage i alla dess former. Och när slutresultatet blir till nåt som är svårt att förstå, men som inbjuder till uttydning - det gillar jag.

För det andra:
När jag var liten, ung och småttig, då förstod jag inte alltid vad som sjöngs i låtar. Lika illa var det om det sjöngs på utländska språk, som när det sjöngs på svenska fast med svåra ord. Men ... det var då musiken var som mest magisk. Det jag inte kunde förstå gick ändå att förstå - på mitt vis. Jag tog fasta på nåt ord jag kände igen, och fyllde i resten. Detta gav låtarna oftast ett djupare djup och större betydelse än de egentligen förtjänade.

1979 kom Anders F Rönnbloms skiva "Vem har satt mina änglar i bur?" ut. Jag gillar den, men Anders F är möjligen inte för alla, jag vet inte.

Nu gjorde jag så att jag tog den första meningen ur den första låten på skivan. Sen tog jag den andra meningen från den andra låten. Och så vidare, tills det blev en egen text. Om jag aldrig hade hört den låten, men gillat den - då hade jag försökt "tyda" texten. Och säkert hade jag också funnit nån mening i den. Nå, så här blev det.
De’ va’ ålrajt ålnajt... De’ va’ åkej åldej
Då jag varseblev ett mystiskt surrande läte
Det var ditt första försök att få syn på dig själv
Du tog ditt pick och pack och sa: “Jag reser hem till Nordingrå”
Men dom änglarna, dom jävlarna, ska jag klämma åt
Fröken Damberg, det är bistert och jag börjar vissna
Men jag är vansinnigt tänd på att packa min ränsel
Att våga fortsätta och inte stanna kvar
Kvinnan som jag älskat... har redan gått till sängs
Det lyste om Joannas kropp och ljuset var elastiskt
Och slickar sina fötter
---
Andra bloggar om: ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Detta var ju en j*t rolig idé!
Att du sen väljer Anders F gör ju inte saken/idén sämre!

Anonym sa...

jos: Jag lyssnade väldigt mycket på honom förr.

Anonym sa...

Rönnbloms låtar kan ju nästan ses som collage bland där verkligheten pysslas ihop med en surrealistisk bild.

Du och jag brukar dra upp Rönnblom litet då och då. "Inga gränser" och "Vårregn" ligger på min mp3-spelare. Det är nog dags att se till att få ner fler på mp3...

Anonym sa...

bengt: Jo, han är ett stående inslag i min mp3:a också.