onsdag, oktober 11, 2006

Jag kastrerade mig i förrgår kväll

Jag förberedde mig noga. Tog ett långt skönt bad i riktigt hett vatten. Öppnade badrumsfönstret och satte mig på toalettlocket och pustade ut en stund. Sedan var det dags. Jag hade gått och dragit på det alltför länge, men nu skulle det bli gjort. Jag ställde mig framför spegeln och satte igång. Det blev inte så blodigt som man skulle kunna tro. Inte alls faktiskt.

Jag råkade nyss läsa en gammal artikel i SvD:
Skägget - från kastmärke till privatsak:
[ ... ] Därför är rakningen en daglig ritual i form av en symbolisk självkastrering, allt för att hindra att kaos bryter ut.

Kaos har inte brutit ut, så teorin stämmer. Saken är den att jag ännu en gång (i en lång rad av gånger) har blivit skäggsugen igen. Med stigande ålder har skäggsuget återkommit allt oftare. Tyvärr har gråa hårstrån också kommit allt oftare - och tätare. Och man har ju en massa farhågor också.

Passar jag i skägg? Tveksamt.
Kommer jag att se onödigt gammal ut? Jo, antagligen.
Kommer skägg påverka mitt utseende på ett allmänt negativt sätt? Jag misstänker det.

---
Andra bloggar om:

7 kommentarer:

Anonym sa...

Du kommer säkert se gammal och vis ut. Som Pagrotsky. Fast längre.

Anonym sa...

De fanns ett reportage på tv här i polen för någon månad sedan om skägget och mustaschen. Tydligen innehåller mäns mustasch jättemycket bakterier. Det intressanta var dock att man visade upp varför polacker älskar att bära mustasch, det visade sig vara en traditionssak. För inte så länge sedan kunde en man som inte har mustasch inte ha ett statligt jobb. Samma gällde chefspositioner. Mustasch var status.

Anonym sa...

paradigm: Vis? Tja, alltid kan man väl lura nån .. ;-)

mickey: Här är det mera bonn och raggarstatus.

Anonym sa...

Jag kan bara bidra med min, och många andra tjejers, åsikt om skägg: Inte så attraktivt. Om em skäggig man är attraktiv så är det oftast trots skägget, inte tack vare det.

Å andra sidan finns det säkert massor med tjejer som älskar skägg, eller som är skäggblinda (själv är jag tjockblind).

Å tredje sidan kanske du struntar fullständigt i skäggets upphetsningsfaktor och bara vill ge ett nobelt och vist intryck, eller så vill du bara hålla dig varm om hakan.

Jag önskar dig i alla händelser lycka till med ditt behåringsbeslut.

Anonym sa...

Anna: Jag vet inte vad jag vill med skägg - känner ett sug bara. Tjockblind, vilket skönt ord!

Anonym sa...

behåringsbeslut också skönt ord
du kan väl lägga ut en bild när skägget är lagom långt?

Anonym sa...

lovisa: Tyvärr blir det nog inte av. Jag tröttar och fegar ur.