torsdag, oktober 12, 2006

Färgsök

För ungefär hundra år sedan (kan ha varit hundrafemtio) länkade jag till en grej som gick ut på att man sökte på flickr genom att rita. Man ritade det man ville hitta, och så söktes det på bilder som liknade det man hade ritat. Jag har glömt bort adressen (vilket är rätt trist, jag gillade idén), men nu hittade jag en annan grej (via populicio.us): Flickr Color Selectr. Man väljer alltså en färg, och då söks det på flickrbilder som domineras av just den färgen.

En annan flickr-sökare som jag gillar är
Flickr Postcard Browser.
---
Andra bloggar om: ,

2 kommentarer:

jimmyroq sa...

Den var faktiskt nästan roligare än den gamla fin-fina Retrievr. Fast jag misstänker att det bara är de mest populära bilderna som är sökbara.

Anonym sa...

jimmy: Bergis, annars skulle det bli för stort urval. Tack för länken, jag hade glömt.