torsdag, november 09, 2006

Tegel

Just nu sabbas tegelhusen i Skogås i rasande fart. Antagligen har det pågått i tjugo års tid, men det är inte förrän nu på sistone som jag ser det, eller tänker på saken. Man isolerar. Frigolit sätts fast direkt mot tegelväggen. Sedan häftar man fast ett slags nät på det, och sedan putsar man. Det blir inte fult - nån liten smak har man ändå skaffat sig sedan åttiotalet - men det går inte upp mot det äkta teglet.

Jag tänker mig en annan lösning. Man kunde plocka bort stora sjok av tegelstenar. Dessa kunde man såga ut bitar ur. Det går säkert att tillverka en maskin som gör detta på nolltid. Sedan kunde frigolitbitar av motsvarande storlek och passning sättas ihop med tegelstenen. Resultatet skulle vara en tegelsen som var isolerad, och som kunde sättas på plats igen. Huset skulle vara isolerat, men fortfarande snyggt. Jag tänker mig nåt i den här stilen.


---
Andra bloggar om: , ,
Pingat till Intressant.se

4 kommentarer:

malin sa...

Genialt! =)

Anonym sa...

malin: Tack. :-)

Anonym sa...

tegelhus är fina... du såg min blogg Hus i Haag 3? det tegelslottet är helt underbart!

Anonym sa...

josephine: Husen sett ur diagonalen var helt underbara.