fredag, november 30, 2007

Prioritering

Jag är inne på Wikipedia och läser om Sudan
Spädbarnsdödlighet: 6,5%
Befolkningens medellivslängd: 57,7
Otillräcklig tillgång på färskvatten
Analfabetism: 40%

Jag funderar över hur man själv skulle reagera över sådana vilkor. Det är såklart omöjligt att veta. Kanske skulle man ge sig ut på gatorna; kräva att någon gjorde något. Det måste bli ändring, liksom.

Sudaneserna ger sig faktiskt ut på gatorna. De protesterar! De kräver .....
att lärarinnan som lät sina elever döpa en nalle till Muhammed ska dödas.
Tja, alla prioriterar ju olika.

---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Man blir så oerhört trött på religion.

stationsvakt@gmail.com sa...

ab: Jo, åtminstone okritiskt åtföljande av religion.

Anonym sa...

Islam - fredens religion har gjort det igen...

http://islamic-danger.blogspot.com/

Anonym sa...

Om du hade läst vidare hade du förmodligen upptäckt att de också har en befolkning på 41 236 378 människor som sedan kolonialtiden legat i inbördeskonflikt då tre olika etniska tillhörigheter tryckts ihop till att falla under samma regering. Sånt som du tar för givet - ge sig ut på gatan - finns inte. Annars skulle det inte heta att landet befinner sig i en 'humanitärkatastrof' där folkmord är ett dagligt inslag.

För någon som kommer från en tidigare kololnialmakt (Ja. Sverige) och tillsynes bryr sig om ett relativt (för dig vill säga) allvarligt ämne så har du faktiskt INGEN koll.

Om du nu är så mån om att ge dig ut på gatan....

Sergels torg - Sveriges mest använda demonstrationsplats och 'Speakers corner' i Stockholm ska glasas in. Därmed hamnar det under privat ägo vilket innebär att talfriheten som är varje Svensks givna rättighet inte längre gäller. Men det dyker inte upp någonstans i din blog...

Jag föreslår att du håller dig till vad du kan...men jag inser att jag slåss med väderkvarnar när jag skriver kommentarer till bloggar som dina.

Anonym sa...

Meningen med denna nyheten är att förvränga bilden av det riktiga förtrycket. Och tillåta alla överskridelser. Man vill mörda muslimerna för att dem har en ond profet. Eller man vill mörda muslimerna för att dem förtrycker kvinnan. Släng bomberna döda familjer dvs kvinnan, mannen och barnen då har du räddat förtrycket mot kvinnan i Islam. Ta över något som inte är ditt och du har räddat andra människor. Döda vem du vill och du är en hjälte. Bekämpa islam? Hur? Åk till Irak och spionera ge informationen till andra medarbetare för att dem ska sikta deras vapen på rätt plats.

www.Allah.info.se

stationsvakt@gmail.com sa...

Don Quijote: "men jag inser att jag slåss med väderkvarnar när jag skriver kommentarer till bloggar som dina" - Varför skaffar du inte en blogg och slåss på? Antagligen mycket effektivare - om den sköts rätt - än att stå på plattan

Ljuset: Ärligt talat förstår jag inte vad du menar. Men om du feltolkade min post så vill jag bara berätta att det jag ville säga var att kraften borde läggas på att fixa till sitt land för alla boende - sen kan man hålla på med religion. Det känns som om folken ibland är lurade av de styrande - oavsett om det handlar om Islam, kristendom, nån diktator som vill rikta folks blickar från sitt eget misshushållande eller vad du vill.
(Jag vet inte om jag lät så tydlig nu).