onsdag, december 05, 2007

Vad är grejen med nakengubbarna?

Hos nihon finns en intressant badhus-iakttagelse. Han skriver träffande: "I omklädesrummen står exhibitionisterna och ska visa upp sig".

Så sant - även om jag skulle ha skrivit omklädningsrummen, istället för omklädesrummen. Vad är det egentligen för gubbar? De finns liksom alltid där - ståendes, eller sittandes bredbent, alltid nakna. Åldern brukar väl vara sisådär 50 och uppåt.

Och det är precis som nihon säger - det är inte de vackraste männen på jorden det handlar om, inga tvättbrädor och grekiska statyformer direkt, utan faktiskt oftast precis tvärtom. Nå, alla kan inte vara vackrast i världen - flertalet är det inte.

Just det, flertalet är det inte, och som heterosexuell kille/man/karl/gubbe kollar man heller inte efter hur de andra gubbsen ser ut - leva och låta leva, liksom. Fast detta gäller inte blottargubbarna, eftersom de skyltar med vad de nu har att skylta med.

De liksom njuter av uppmärksamheten därinne. För uppmärksamhet får de ju, eftersom de ju som sagt skyltar med sig själva - sin påtagliga nakenhet. Vi andra är ju endast nakna när vi måste vara det; i duschen och under på och avklädandet.

Jag vet inte om min beskrivning av dem var bra. Förhoppningsvis förstår man ändå vad jag menar. Jag har beskrivit dem av en anledning - att jag vill ha svar på en fråga ... nä, två frågor förresten:

1. Vad är grejen?
2. Finns det kvinnliga motsvarigheter?

---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

18 kommentarer:

Maria sa...

Har inte märkt några kvinnliga diton... men däremot så finns det tjejer/damer/kvinnor som vill bada topless i badhusen - det vill INTE jag! What's the point med det undrar jag!? Jag föreslår gammal hel badräkt till både män och kvinnor och gärna polkagrisrandiga om jag får vara lite fiiin i kanten!

stationsvakt@gmail.com sa...

maria: Jag vill så gärna hålla med dig. Men i det här fallet har vi olika åsikter.

Maria sa...

Jag dristar mig till kräva både badmössa och sockiplast till den polkagrisrandiga!

NU måste du ju ändå hålla med mig!?

stationsvakt@gmail.com sa...

maria: Vi kan mötas på halva vägen: Badmössa och sockiplast, men inget mer.

Nihonshu sa...

Min sambo säger att det dräller av osexiga kvinns som är ytterst besvärligt ohämmade i omklädNINGSrummen :-) och som ska visa upp hela paketet hela tiden.

Nihonshu sa...

Johnny: BARA badmössa och sockiplast? :D

stationsvakt@gmail.com sa...

nihon: Åhå. Undras om de kvinnliga blottarna är gifta med de manliga blottarna - att det är en familjegrej, liksom.
Jaaa... badmössa och sockiplast - enkom. Det skulle väl se coolt ut. :-D

Coola Morsan sa...

På naturiststränderna ser man ibland folk av båda könen som verkar vara där bara för att visa upp sina paket. Det kan vara väldigt besvärande, om man nu bara vill bada och sola lättklädd och inte exakt vill ha någons okänds intimare delar rakt i fejan. På vintern är det kanske inte så många ställen man kan få till det med lite publik, så på badhusen finns det förstås en och annan som övervintrar i omklädningsrummen..

Evalinn sa...

1. Jag vill inte ens tänka på grejen.
2. Ja, fast dom är inte lika vanliga.

Unknown sa...

Eller så kan det ju vara du som gör en grej av det?

En del har inga problem med nakenhet. Och varför skulle man ha det egentligen?

Jag kan tänka mig att det dräller av gamla gubbar som helt enkelt är mer avslappnade än dig - utan att poängen nödvändigtvis är att visa upp sitt "paket".

stationsvakt@gmail.com sa...

evalinn: Tack för de tydliga svaren. :-)

Daniel: Närå, jag har verkligen inget problem med nakenhet, utan har till och med förespråkat mer nudism här i bloggen. Men mitt intryck är att det inte handlar om vanlig avslappnad stil i dessa gubbars fall, utan en slags påfåglande.

stationsvakt@gmail.com sa...

C M: "På vintern // finns det förstås en och annan som övervintrar i omklädningsrummen.."
Antagligen stämmer det du säger.

Maria sa...

Oh-la-la... vi ses på Eriksdalsbadet!!!

stationsvakt@gmail.com sa...

maria: det kanske vi gör, för allvarligt talat måste jag snart börja simma av mig övervikten jag har lagt på mig.

Anonym sa...

Dessa män märks mest för att de avviker. De flesta kvinnor är så där.

*flina*

stationsvakt@gmail.com sa...

henrik: ja jag vet inte jag.

Maria sa...

Själv har jag gjort det motsatta... vete sjutton hur det gick till!? Men det kanske är kroppen som gjort utrymme för julmaten som komma skall!?

stationsvakt@gmail.com sa...

maria: Antagligen gör du inte som jag - äter en snickers varje dag.